Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
Har en bilgaranti som heter medium.

http://www.solidab.se/Om_Solid/Motorgarantier

Kan någon hjälpa mig tyda viskokopplingens garanti?

Det består av 3 delar.

lameller, pump och en givare.

Pump och givare har gått sönder men nu säger dom att garantin inte täcker det för pumpen har inte med kopplingen att göra. Jag har per mail förklarat vad som ingår i viskon samt hur den fungerar, har även bett mekanikern på Upplands motor ring. Dom säger att pumpen ingår ej. vad är det då garantin täcker. Gör jag en spricka i huset är det vårdslöshet och då är det bara lamellerna kvar. Det kommer kosta 8400:-, pump, givare samt ny olja. Ska man kontakta KO eller vad gör man?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
"Jaha, så pumpen sitter där bara på skoj då?" :roll:

Det finns inget i villkoren som exkluderar några speciella ingående komponenter i viskokopplingen vad jag kan se.
Så stå på dig, och som du säger, KO kan ju vara läge att kontakta.
av KnotVillage
o, här hittar men en vettig människa på 3 sekunder. Har som sköter skadesidan har varit mekaniker och menar att oljepumpen ingår inte i viskon.
av llesrof
Som jag skrev på svxc... om du avser din Volvo XC90 V8 så har den i n t e viskokoppling. Den har haldexkoppling som fungerar efter en helt annan princip. Det står ju klart och tydligt att försäkringen gäller viskokoppling.
av sweborn
Jag läste de fullständiga villkoren enligt länken och får intrycket att komponenter för fyrhjulsdriften bör täckas av försäkringen. Det som exemplifierar vad som INTE täcks ger mig det intrycket.

Antingen täcks något av försäkringen eller inte, och jag tror att den uppradning av ord som finns inte skall tolkas 100% bokstavligen utan snarare skall texten ge en andemening av vad som täcks. Det finns många luckor där, och jag tror inte att de haft någon PRAO-elev som utformat texten.

Hade de däremot strukit texten om vad som INTE täcks hade du kanske haft svårare att äska pengar.
av KnotVillage
Frågan är inte om det är haldex eller visko utan om oljepumpen ingår i den. Visko är ju ersatt och visko på nya bilar och står det ej att att haldex inte ingår så borde den ju täcka även den. Jag ringde upp en annan kille igår och då sa han att pumpen inte sitter i kopplingen.
av KnotVillage
Nu har det löst sig ändå tack vare konsumentköplagen. Bilfirman sa att dom inte lämnar någon garanti och skrev över allt ansvar på solid och vad dom utbetalar och inte. Enligt svenska lag så är felet ursprungligt om det sker inom 6 månader från köpet, alltså får bilfirman betala men efter 3 samtal så kostar det nu 6200:- med volvokort som första åtgärd.

Oljepump, givare, olja samt styrenhet

Bytte själv,65€ för batteri. Har ju[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har varit i kontakt med en bilverkstad som tar all[…]

Ja därtill skulle det behövas överf[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]