Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Costanza
Är i begrepp att byta "andrabilen", och har mest lutat åt en V50 2.0F MY10.
I takt med att jag kollat annonser, har som vanligt lite prisblindhet slagit till, så nu är även V70 tänkbar.
Frågan är, hur mycket dyrare blir en V70?

I inköp skiljer det väl kanske 20000-30000, i skatt ca 250 kr per år, och på mina 1000 mil om året ca 1500 kr om året i bränsle.

Men hur ser det ut på försäkringssidan, och framförallt service och sådant?
Är V70:n mycket dyrare i service, och är reservdelarna mycket dyrare?

Vad kan man, ungefär, räkna med för skillnad totalt per år om man kör ca 1000 mil per år?

/C
Användarvisningsbild
av eccy243
Det är ju exakt samma maskiner i dom. Båda kräver ett oljebyte varje 1000 mil, och en riktig service vid 2000 mil. Men om du bara kör 1000 mil om året så blir det ju en riktig service varje år. Samma intervaller på alla servicedelar. Och jämförbara priser på alla servicedelar.
av MatsO
Det blir väl lite mer i försäkring också men har du en så snäll körsträcka och har råd med det så är ju V70 en väldigt praktisk bil. Kan du sen hitta en med en dragkrok på så har du ju en väldigt bra allroundbil
av Costanza
MatsO skrev:Det blir väl lite mer i försäkring också men har du en så snäll körsträcka och har råd med det så är ju V70 en väldigt praktisk bil. Kan du sen hitta en med en dragkrok på så har du ju en väldigt bra allroundbil
Ja, råd har jag väl, men så länge man inte är ekonomiskt oberoende så kan man ju alltid hitta alternativa användningsområden för slantarna. Det är ju helt en fråga om prioritering, och jag är som sagt lite i valet och kvalet.

Sen är det ju så att vi redan har en V70 MY07 i hushållet, så det verkliga behovet av en V70 till kanske inte finns.
Jag tycker bara att V70 på all sätt, men kanske främst i interiören, känns som så mycket mer bil än V50.

Frågan är bara om det är värt det...

/C
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker det är bra med två ganska olika bilar så det blir självklart vilken man skall ta vid olika tlllfällen, dessutom jämför man dom inte med varandra på samma sätt. Med t.ex. Två V70 finns det alltid en som är bättre som man hellre tar, vilket innebär att den enda alltid är tråkigare. En V50 kan däremot i vissa lägen kanske vara roligare att köra på grund av sin storlek medans V70'n kontrar med komforten.

/Martin
Användarvisningsbild
av Guligan
TS, du skriver att du ska byta andrabilen. Byter du till en V70II MY09 så lär det nog bli förstabilen mtp att du har en V70N MY07?
av Costanza
Guligan skrev:TS, du skriver att du ska byta andrabilen. Byter du till en V70II MY09 så lär det nog bli förstabilen mtp att du har en V70N MY07?
Ja, så kanske man kan se det. Men bilen som ska ersättas är en 850 95:a, så det är i alla fall ingen tvekan om att det är andrabilen som ersätts. :)

/O
Användarvisningsbild
av MartinS
Måste man ha en andra och förstabil? Vad avgör isåfall vilken som är vilken?

/Martin
av Costanza
MartinS skrev:Måste man ha en andra och förstabil? Vad avgör isåfall vilken som är vilken?

/Martin
Såklart inte. I mitt fall kallade jag den andrabilen för att den nuvarande är äldre och sämre.
Vi är två vuxna i hushållet och har två bilar, så båda är ju bruksbilar helt enkelt, men om hela familjen ska någonstans ihop så blir det nästan alltid med bästa bilen och den tänker jag mig som förstabilen.

Hur som helst, det är ju en sidofråga som inte har med ursprungsfrågan att göra.
Fortfarande lika mycket i valet och kvalet, men fortfarande är nog V50 huvudspåret ändå.

/C

Ja därtill skulle det behövas överf[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som v[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Skärmarna tillbaka monterade. https://i.img[…]