- lör 19 nov 2011, 15:15
#589322
I april i år lämnade jag in min bil (Volvo s40) för byte av hjullager höger fram.
Bokade tid på verkstaden och fick lagret bytt. Oljudet som tidigare fanns försvann och allt var frid och fröjd...
Fram tills för några veckor sedan, då jag själv bytte bromsskivorna fram. Jag upptäckte då till min förvåning att det inte satt någon bromssköld på högersidan. Kände med handen men inte ett spår från någon bromssköld. Jag visste också att det suttit bromssköld där för inte så länge sedan och att den rostat bort sedan dess var helt otänkbart. Alltså drog jag slutsatsen att den försvunnit vid hjullagerbytet.
Jag gick in på verkstaden och påpekade detta och kundmottagaren började svamla lite om "ja i och för sig så är ju inte bromsskölden så viktig men..." Han lovade i alla fall att kolla upp saken och återkomma genom att ringa till mig.
Jag var inne på en måndag och på fredagen hade han fortfarande inte hört av sig, så jag gick in till butiken/verkstaden igen. Han hade då fortfarande inget svar att ge mig men lovade att kolla upp saken och återkomma.
Jag väntade nu ytterligare drygt en vecka, tills måndagen två veckor efter jag påpekat saken första gången.
Var nu lite irriterad när jag gick in igen. Var samma kille jag pratat med de två tidigare gångerna och han hade inget vettigt att komma med denna gången heller utan hänvisade i stället till sin chef som han tyckte JAG skulle ringa till. Fick ett telefonnummer och ringde dagen efter.
Chefen vet vad saken gäller och gör väldigt tydligt för mig först att jag egentligen inte har rätt till någonting för man har två veckor på sig att reklamera och det har ju gått betydligt längre tid än så.
Han säger att de i alla fall erbjuder mig att få en ny bromssköld på ren goodwill, ingen montering utan bara en ny sköld.
Detta var inger jag ville acceptera eftersom man ju behöver ha bort hela hjullagret för att montera dit denna. Efter lite tjafsande och att han säger att han inte gillar min "anklagande ton" så går han med på att ta in bilen och hissa upp för att kolla.
Det var ganska tydligt att han bara trode att den rostat bort eller liknande.
Ungefär två dagarsenare kör jag ner bilen mitt på dagen (tar ledigt från jobbet) vi hissar upp bilen så kollar jag, en mekaniker och chefen tillsammans under och även de kan nu konstatera att det är helt rent från någon bromssköld och de förstår nog nu att den inte har rostat bort.
Nu erbjuder de sig helt plötsligt att montera en ny sköld utan kostnad.
Det hela slutar med att de även får montera ett nytt hjullager eftersom den som satt där inte gick att rädda.
Hade ni anlitat denna verkstaden igen? De löste ju problemet till slut och jag fick rätt, men jag tycker inte de hanterade saken bra. Man ska ju inte behöva vänta över två veckor på besked.
Hur hade ni gjort? Jag har lämnat andra gånger till dem utan problem också.
Bokade tid på verkstaden och fick lagret bytt. Oljudet som tidigare fanns försvann och allt var frid och fröjd...
Fram tills för några veckor sedan, då jag själv bytte bromsskivorna fram. Jag upptäckte då till min förvåning att det inte satt någon bromssköld på högersidan. Kände med handen men inte ett spår från någon bromssköld. Jag visste också att det suttit bromssköld där för inte så länge sedan och att den rostat bort sedan dess var helt otänkbart. Alltså drog jag slutsatsen att den försvunnit vid hjullagerbytet.
Jag gick in på verkstaden och påpekade detta och kundmottagaren började svamla lite om "ja i och för sig så är ju inte bromsskölden så viktig men..." Han lovade i alla fall att kolla upp saken och återkomma genom att ringa till mig.
Jag var inne på en måndag och på fredagen hade han fortfarande inte hört av sig, så jag gick in till butiken/verkstaden igen. Han hade då fortfarande inget svar att ge mig men lovade att kolla upp saken och återkomma.
Jag väntade nu ytterligare drygt en vecka, tills måndagen två veckor efter jag påpekat saken första gången.
Var nu lite irriterad när jag gick in igen. Var samma kille jag pratat med de två tidigare gångerna och han hade inget vettigt att komma med denna gången heller utan hänvisade i stället till sin chef som han tyckte JAG skulle ringa till. Fick ett telefonnummer och ringde dagen efter.
Chefen vet vad saken gäller och gör väldigt tydligt för mig först att jag egentligen inte har rätt till någonting för man har två veckor på sig att reklamera och det har ju gått betydligt längre tid än så.
Han säger att de i alla fall erbjuder mig att få en ny bromssköld på ren goodwill, ingen montering utan bara en ny sköld.
Detta var inger jag ville acceptera eftersom man ju behöver ha bort hela hjullagret för att montera dit denna. Efter lite tjafsande och att han säger att han inte gillar min "anklagande ton" så går han med på att ta in bilen och hissa upp för att kolla.
Det var ganska tydligt att han bara trode att den rostat bort eller liknande.
Ungefär två dagarsenare kör jag ner bilen mitt på dagen (tar ledigt från jobbet) vi hissar upp bilen så kollar jag, en mekaniker och chefen tillsammans under och även de kan nu konstatera att det är helt rent från någon bromssköld och de förstår nog nu att den inte har rostat bort.
Nu erbjuder de sig helt plötsligt att montera en ny sköld utan kostnad.
Det hela slutar med att de även får montera ett nytt hjullager eftersom den som satt där inte gick att rädda.
Hade ni anlitat denna verkstaden igen? De löste ju problemet till slut och jag fick rätt, men jag tycker inte de hanterade saken bra. Man ska ju inte behöva vänta över två veckor på besked.
Hur hade ni gjort? Jag har lämnat andra gånger till dem utan problem också.
/ Tomas