Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Peter51
Hej!
Har egen firma och kör med tjänstebilen från bostaden tur och retur till platsen där jag brukar arbeta, 2x70 km dagligen. Firman betalar bränslet. 2-3 gånger i veckan tar jag en avstickare till affären 0.3-0.6 km på vägen hem. Hur skriver jag detta i körjournalen. Man skall ju skriva mätarställning vid resans start och slut samt antalet körda km per gång. Alla tjänstebilsförare tar väl en avstickare då och då. Vill helst inte ha krångel med skatteverket.
Är det så här man skall göra som jag läste i annan tråd angående elektronisk körjournal:

"Hur gör man då när man tar en omväg på väg hem från ett uppdrag?
Jag skriver körjournal, och när jag gör något privat (idag tvättade jag bilen) så skriver jag den sträcka det skulle blivit om jag kört kortaste vägen.
Ännu har ingen ifrågasatt mina körjournaler, men det kan de tydligen göra upp till 10 år senare"
Peter51 skrev:Hej!
Har egen firma och kör med tjänstebilen från bostaden tur och retur till platsen där jag brukar arbeta, 2x70 km dagligen. Firman betalar bränslet. 2-3 gånger i veckan tar jag en avstickare till affären 0.3-0.6 km på vägen hem. Hur skriver jag detta i körjournalen. Man skall ju skriva mätarställning vid resans start och slut samt antalet körda km per gång. Alla tjänstebilsförare tar väl en avstickare då och då. Vill helst inte ha krångel med skatteverket.
Jag skriver startställning och slutställning, men körd sträcka skriver jag den som gäller tjänsteresan, oavsett vad slut minus start blir. Precis som i ditt citat.
Något annat vore ju bedrägeri.

Jag har också egen firma och företaget betalar lagstadgad milersättning för privat bil.
Ibland cyklar jag och då är ersättningen 250:- Per ÅR -oavsett körsträcka!
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]