Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av carlan1989
Skulle köra ut från min gata idag och när jag svänger ut så ramlar min cola ner på golvet och jag kastar mig ner på golvet och tar upp den. När jag tar mig upp så har jag gått över på fel sida vägen och vrider tillbaka och samtidigt kommer en mötande bil som är ca 10m framför mig som troligvis blev rädd och skrapa fälgen mot kanten för han svängde åt sidan. Hastigheten som hölls var ca 10 km/h. Han ringde på kvällen och vill jag ska betala fälgen. Men vad är det som gäller i detta läge rent juridiskt?
Användarvisningsbild
av sthlm
Nu är jag inte insatt i de juridiska snårigheterna men vem har brustit i uppmärksamhet när han framförde sitt fordon?
Är det du som dök ner och inte hade blicken på vägen?
Eller var det den mötande trafikanten som väjde för en bil som eventuellt har en påverkad eller sjuk förare bakom ratten som rullar över på fel sida......

....ja vad tror du?
av carlan1989
Jag bröt ju i uppmärksamhet men vi var ju inte nära någon krock och han kom från en annan väg och svängde in på min och blev troligvis rädd när han kom förbi buskarna och såg mig. Därför jag undrar om verkligen jag kan få betala hans fälg när det i detta fallet är så att om han hade fortsatt i sin fart och inskrapat sin fälg hade det inte hänt någonting.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
I första inlägget låter det som att du kom in på hans gata, och i andra inlägget låter det som att han kom in på din...

Vem utav er var det som hade väjningsplikt? Jag frågar eftersom har man väjningsplikt har man det mot *all* trafik på vägen, det spelar ingen roll om trafiken där tillfälligt befinner sig på "fel" sida av vägen.

Sen skall du väl inte betala hans fälg bara sådär, man gör en skadeanmälan och sedan snackar era försäkringsbolag med varandra och beslutar vem som skall betala vad.

Hur gick det med colan och golvet? Spilld cola blir ju väldigt klibbigt...
av carlan1989
Tack för svaret.
Den vägen jag körde på hade jag kört på i ca 50m och han kom från en annan väg och körde in på den vägen jag körde. Så jag tycker att han har väjningsplikt mot mig för det kunde lika bra varit att jag var påväg om en cyklist. Då ska ju inte han köra in på min väg när jag kör om.
Användarvisningsbild
av Nexus
hade jag mött en "herralös bil" som han/hon kan ha trott så nog hade jag kastat undan bilen för ej bli påkörd. Fick man sedan veta det var för personen plockade upp en cola så hade jag nog oxå krävt personen på en ny fälg. Kunde lika bra varit ett barn som sprang ut eller så....
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Frågan är om du hade kört in på gatan trots att du har väjningsplikt... Det är där det börjar...

"Praxis
Domstolsprövning visar att den som kommer från vänster får bära huvudansvaret trots att den som kommer från höger inte alltid färdas på högra delen av vägbanan."

Folksam, vem är vållande
av carlan1989
Bilden på den sidan du länkar till så kom jag mot t korset och han skulle svänga höger. Han körde imot kanten i kurvan när jag var över på min sida igen och hade ca 10m kvar tills vi möttes.
av Provocative
Låter som ett villaområde? Med den hastigheten du beskriver så borde han kunnat stanna. Antingen bröt han mot Stoppskylten, Lämna företräde eller högerregeln. Även om DU är moraliskt vållande i det här fallet så är det han som ska betala för skadan. Du har inte gjort något fel mot trafikförordningen eftersom du inte körde på något. Hade det däremot kommit ut en unge på vägen när du grävde efter din Cola så hade jag gärna hjälpt till o strypa dig. Hoppas du lärde dig något på detta.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]