Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Är du en mekare

Nej, jag lämnar alltid in bilen på en verkstad
7
15%
Nej, jag har en kompis som fixar min bil
1
2%
Nja jag mekar en hel del men de stora och farliga grejerna lämnar jag vidare till andra
22
48%
Japp jag fixa allt själv.
16
35%
Användarvisningsbild
av cazz
Lite nyfiken efter har läst en del inlägg
Jag är en blivande S60 ägare och är stolt över bilen.
Jag är dock ingen mekaniker (dock en bra IT-tekniker) så sådant lämnar jag alltid till verkstaden

Visst de har sin tjusning att meka själv men dagens bilar är väldigt datoriserad och teknisk än exempelvis en gammal 740 :)
Samt kan det vara billigare (dock inte om man klantar till det.

Så jag undrar hur många här är en "mekare" och hur långt går ni med era bilar :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag är på nivån att jag fixar all enklare service själv. Typ byte av olja och filter mm.
Byte av bromsskivor och belägg mm brukar jag också fixa själv.

Ofta är det så att jag egentligen hade velat försöka mig på fler saker själv. Men sen blir det ändå verkstad eftersom jag känner mig för osäker och inte vill komma i läget att jag blir stående med bilen utan att få ihop det igen.
Hade jag haft två bilar så hade jag nog försökt mig på mer avancerade projekt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Och jag ringer till Eccy när det är något jag inte förstår mig på :lol:
Jag skruvar dock en del själv, bytte bl.a. turbon på min förra bil. Småmek gör jag gärna själv, men några större grejjer vågar jag mig inte på nu när jag har en så pass ny bil.
Förut på äldre bilar så gjorde jag däremot i princip allt själv.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag gör i princip allt själv bortsett från saker jag är mycket osäket på. Då kan det kosta mera hålla på själv mot lämna in.
Men vågar man inte lär man sig inget heller :D
av SubMarine
Försöker göra så mycket som möjligt själv, man lär sig oerhört mycket. Det enda som jag lämnat bort på nuvarande bilen är kamremsbyte. Dels för dokumentationen/garantin samt för kostnaden om det mot förmodan skulle gå fel.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag gör också mycket själv, inte minst tack vare Forumet och Haynes har också en komis som Jag kan fråga om råd.
Har skaffat mera verktyg, mer lär behövas!
Ta bort midjelist XC70

Jag behöver ta bort midjelisten på en f[…]

Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]