Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Hej. Jag kör en 855 5t som Jag letade ganska länge innan Jag hittade den, ingen rost och så vidare.
För en vecka sedan kunde Jag blivit påbackad av en äldre kille i en snygg Mersa, eftersom fönsret var öppet hörde Han att Jag skrek åt Honom. Men vad hade hänt om Han klämt Mina dörrar och så vidare, Bilens värde mindre än 3000 €,
Har fiksat mycket på den, dessutom "handplockad" åkte 60 mil och hämtade den. Om reperationerna närmar sig värdet på bilen vad är Min ställning då?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Alfredo skrev:Hej. Jag kör en 855 5t som Jag letade ganska länge innan Jag hittade den, ingen rost och så vidare.
För en vecka sedan kunde Jag blivit påbackad av en äldre kille i en snygg Mersa, eftersom fönsret var öppet hörde Han att Jag skrek åt Honom. Men vad hade hänt om Han klämt Mina dörrar och så vidare, Bilens värde mindre än 3000 €,
Har fiksat mycket på den, dessutom "handplockad" åkte 60 mil och hämtade den. Om reperationerna närmar sig värdet på bilen vad är Min ställning då?
Jag fick svar på Min frågan.
Om olyckan är framme och ett försäkringsbolag vill lösa in bilen så behöver man inte godkänna detta.
Man har rättatt begära att bilen ska lagas!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Alfredo skrev: Jag fick svar på Min frågan.
Om olyckan är framme och ett försäkringsbolag vill lösa in bilen så behöver man inte godkänna detta.
Man har rättatt begära att bilen ska lagas!
Om reparationen överstiger 80% av bilens aktuella marknadsvärde i den första kalkylen som skickas till försäkringsbolaget så är det inlösen som gäller i de flesta fall.
Man kan aldrig kräva att reparation skall utföras ifall det är billigare för försäkringsbolaget att lösa in bilen. Man kan i vissa fall få en (reducerad) kontantersättning och få behålla bilen, men det beror lite på typ av skada också.

Edit: Såg nu din bostadsort, den kan ju givetvis skilja länderna emellan.
Ta bort midjelist XC70

Jag behöver ta bort midjelisten på en f[…]

Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]