Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av larsolsson
Hej

Jag har lite funderingar kring när Maskinskadeförsäkringen kan träda i kraft. Är detta enbart vid totalt haveri eller även vid mindre fel?

Anledningen till min fråga är då att automatlådan har börjat att växla hackigt. Olja o mjukvara bytt. ( blev till och med mer kännbart efter uppgraderingen eftersom lådan växlar vid andra varvtal)
Min volvo verkstad sade att det är med stor sannolikhet kontrollpaketet till lådan som krånglar.

I Volvos Maskinskadeförsäkring står det att den täcker in skador eller fel i kraftöverföring samt styrenheter, givare till motor, växellåda, AWD etc.

Kan man tolka detta till att dessa fel kan fixas med försäkringen eller faller det under slitage?

Miltalet på bilen är inom gällande försäkringsnivå.

/Lars
Användarvisningsbild
av SvenB
Det borde väl gå på försäkringen. Men konstigt att inte din Volvoverkstad informerade dig, du har ju varit där.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är olika på olika försäkringsbolag.
men motor & kraftöverföring, samt vissa elkomponenter går normalt på maskinskade försäkringen.
sen har olika försäringsbolag olika gränser för när den sluta gälla för olika komponenter. (kolla i just din förskring vad den gäller för)
av larsolsson
Tänkte bara meddela att jag nu kollat upp vad som gäller ang maskinskadeförsäkringen.

Felet på växellådan kan åtgärdas inom ramen för försäkringen. Dock är självrisken inte helt gratis då minimibeloppet räknas efter miltalet på bilen.

/ Lars
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]