Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Ska få en gammal avställd 740 överskriven på mig nu som verkar lite småskum när jag hittade lite oöppnade parkeringsböter på under sätet. Finns det några skulder som kan bli mina som jag kan kolla upp först?
Den ska inte användas mer utan skrotas fram mot sommaren
Gamla P-böter är inte ditt ansvar. Om du köper bilen så se dock till att det blir rätt ägarbytesdatum.
Du måste kolla så bilen inte är pantsatt eller belånad på annat sätt. Kanske inte så stor risk i det fallet, men kolla med bilregistret samt även fråga säljaren.
hur kollar jag med bilregistret? På deras "fråga på annat fordon" står det inget om lån iaf. Obetald bilskatt följer det med också? Tänker mest på om det blir krångel med skrotningen
Om bilen var belånad skulle det stå "kredit" när du frågar på annat fordon, står det inget där finns inget lån med bilen som säkerhet. Skulle inte tro att det är aktuellt på så gammal bil.
Obetald skatt följer bilen och inte ägaren, tidigare gick det inte att skrota en bil utan att den var skuldfri vad bilskatten beträffar. Är du osäker på bilen kanske du kan låta bli att skriva över den på dig och helt enkelt skrota den i nuvarande ägares namn.
För sent, men på sökningen står det "Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 656" så det borde ju inte vara någon obetald skatt
päpplet skrev:För sent, men på sökningen står det "Debitering vid påställning(inkl. avgifter), kr: 656" så det borde ju inte vara någon obetald skatt
Det är bara en vanlig skatt som ligger det där ska inte vara något problem att skrota den är ju inte skuld satt så att säga bara standard som blir när den är avställd
Obetald skatt följer personen som fått fakturan, dvs den följer inte med till ny ägare av bilen. Problemet är om man vill börja köra med en bil med skatteskuld, då får man antingen få förre ägaren att betala skulden eller så får man själv göra det. Men att köpa en bil med skatteskuld är inga problem så länge man bara ska skrota skiten.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]