Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Tjena.
Jag har en lite fråga som jag hoppas nån kan hjälpa mig vidare med.
Jag köpte min bil, en V50 -04 hos Bilia i Södertälje den 25/8 i år och har märkt av att framvagnen inte va helt ok, vilket jag nu fick bekräftat hos Örby Gummi, när jag bytte till vinterdäck. Både fram och bak var så pass snea att meken frågade när sista servisen var gjord (ca 700 mil sen). Så i samband med däckbyte fixade jag till fram- och bakvagn. 1200 spänn gick det på.
På mekens rekommendation, tog jag kontakt med Bilia och drog historien för dem, och frågade hur vi skulle lösa detta till allas belåtenhet.
Som svar fick jag från deras säljansvarige, att de inte tänker överta någon kostnad alls, då:

När ... fel uppdagas så skall kontakt tas med säljare eller vår verkstad alternativt annan Bilia verkstad för åtgärd och vi står då enligt de garantiregler som finns för ev kostnader. I detta fall så är hanteringen bortlämnad till främmande aktör utan att vi fått möjlighet att se och åtgärda felet själva vilket gör att vi inte står för denna kostnad.

Är detta rimligt? Till saken kommer att jag i efterhand blivit upplyst att inställningen hos Bilia, hade kostat ca 3700 kr och tagit mer än de 40 minuterna de tog hos Örby Gummi (antagligen flera arbetsdagar pga arbetsbelastning).
Ska jag vända mig till ARN med detta; det är ju inte första gången man höra att Bilia försöker slingra sig ifrån ersättningar.

//Patrick
Får man fråga varför du inte varit tillbaks till bilia tidigare om du märkt att framvagnen inte var ok? Nu vet jag inte så mycket om vad lagen säger om begagnatgarantier men jag antar att det hade gått på den och då kan dom väl knappast kräva 3700 kr för ett garantijobb! Jag tror ärligt talat att du får svårt att dra detta vidare eftersom du åtgärdat felet själv utan att låta säljaren titta på det först. Jag menar om en ny telefon som du köpt på elgiganten går sönder efter en vecka så lämnar du väl knappast in den på onoff och låter dom laga den först innan du går tillbaks till elgiganten och begär ersättning?

Och även om så inte är fallet här så förstår jag deras resonemang. Jag skulle lätt genom kompisar etc kunna skaka fram kvitton på både den ena och andra påhittade reparationen och sen kräva volvo på pengar.
Enligt konsumentköplagen så är du som kund skyldig att kontakta den du köpt bilen av om du vill reklamera nått, du har inge som helst rättigheter att låta ett ennat föratag göra ett jobb.

(tänk dig själv om du ägde ett företag o råkade ut för en reklamation, då vill du ju själv åtgärda den för att hålla ned kostnaden, en hel del av kostanden blir ju en intern debitering)

Sen kan ju däckverkstan i detta fall vara jävig, klart att han vill att du ska göra en däck inställning!!!
Har du värdena på före & efter justering? Skriv dom här nedan!

däcke kan ju varit snedslitna när bilen byttesin, sen kan bilia ha gjort en hjulinställning, det gör ju inte att däcken får tillbacka gummit!

vi kan speckulera hur mycke somhelst, men rent juridiskt så ska bilia i detta fall göra reklamationen. (du kan alltså gå till ARN eller ringa din konsument obudsman på din kommun, alla komer ge samma svar!)
Du måste tillbaka till Bilia - först.

Vägrar dessa har du faktiskt möjlighet att vända dig till en annan aktör och sedan kräva Bila på pengar. Men tyvärr har du börjat i fel ände den här gången.
Ok, det verkar som om jag får stå mitt kast i dett fall, fan då...
Anledningen till att jag inte lämnade in bilen tidigare, var helt enkelt att jag varit på aemester, inte haft tid jobbmässigt och alla andra möjliga bortförklaringar. Telefonjämförelsen kan jag bara delsvis hålla med om, då jag ju skulle lämna in den på en auktoriserad verkstad (Anovo som har ensamrätt på reparationer i Sverige verkar det som); Nu tycker JAG att inställningen hos Örby GUmmi motsvarar en verkstad med den kompetensen; visserligen är de med all säkerhet inte en partner till Bilia.
Att jag har förutom kvittot, även inställningsprotokollet hemma som "bevisar" vad som gjorts.

Om nu konsumentköpslagen är så pass rak och säger att jag gjort fel iom att jag låtit någon annan rätta till felet får jag nog bita i det sura äpplet och bara acceptera läget, tyvärr.
Ska skriva ner värdena på protokollet när jag kommer hem idag. Däcken var i fint skick när jag hämtade ut bilen; visserligen har jag inget annat än mitt minne och säljarens ord på detta.

Tja, det verkar som ni alla säger, jag började i fel ände denna gång, tråkigt, men man lär så länge man lever.

Tack för all hjälp jag fått!
En annan sak är ju att du som konsument måste anmärka på flet innom 2 månader från det att du upptäckt felet, det är din skyldighet.

I bland kommer det kunder o säger att det här har cvarit sen jag köpte bilen , vill därmed bevisa att dom har rätt till en repration, trots att reklamationstätten överskridits (men det är ju tycver bara ett bevis på att kunden vetat om felet o nu förbrukat sinn rätt att reklamera)
Reklamation ska ske inom "rimlig tid". Någon exakt tidsgräns finns inte.

"Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren."

Det som står ovan är alltså inte att det måste ske inom 2 månader utan att om reklamation sker inom 2 månader så ska det alltid anses som rimlig tid.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]