Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Alminjo
Hur är det me försäkringen egentligen?
Täcker en helförsäkring tex allt vid stöld eller totalkrock och hur räknar försäkringsbolagen?

Ex 1: S60 med 200 hk med plåtfälgar och INGEN utrustning.
Ex 2: S60 med 200 hk med 20" fälgar och fullutrustad?

Enligt försäkringsbolagen har bilarna samma värde då man inte uppger vad man har för utrustning? Ska man ringa in och meddela vad man har för utrustning? Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
av Brainy
Utrustningen tar de väl hänsyn när du väl har krockat eller den blivit stulen. Precis som de saker du för tillfället hade i bilen och hur många mil den gått vid den aktuella tidpunkten.

/Anders
av Alminjo
Om bilen aldrig hittas då? Kan ju hända att bilen stjäls för att sedan användas som reservdelsbil?
Användarvisningsbild
av Brainy
Det blir väl ord mot ord antar jag, nu gör du mig osäker :???:

När jag krockade var det i alla fall inga problem att få ersättning för utrustning och sådant som fanns i bilen.

Bara i lösöre så hade jag ägodelar för över 30 000kr i bilen, där fick jag själv göra en lista över vad som gått sönder för försäkringsbolaget hade inte kollat på bilen innan mina bekanta hunnit tömt den och kört hem allting.

/Anders
av Alminjo
Tror du det hjälper om man har kort på bilen och något sånt skulle hända, att bilen stjäls o aldrig hittas?

Det bästa e ju om ingen rör bilen :)
Användarvisningsbild
av Loner
Alminjo skrev:Tror du det hjälper om man har kort på bilen och något sånt skulle hända, att bilen stjäls o aldrig hittas?

Det bästa e ju om ingen rör bilen :)
Kort är bra, se gärna till att regnr och andra kännemärken syns på korten, och som vanligt i försäkringsärende, har du inga kvitton så blir det svårt att få nån ersättning.

/L
av Alminjo
Tack för svaren!
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS