Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av sollen1987
Jag har ett billån via volvo där jag köpte en v40.
Nu har jag kommit på att den är för liten för oss (jag och min sambo)
och skulle vilja köpa en v70 istället.
Vill inte lämna in bilen för att byta då jag kommer förlora en massa pengar.

Så till min fråga: Kan jag sälja bilen privat trots att jag har ett billån på bilen?

MVH/Christian
av DDD
För att det ska seriöst tillväga, ska antigen du eller den nya ägaren lösa lånet i samband med köpet, alt att du löser lånet först.
av RCE
Om du har ett billån via Volvofinans är bilen som säkerhet för lånet och bör vara belagd med en kreditspärr i bilregistret (pantförskrivning). Sålunda kan inte ett ägarbyte genomföras på regbevis som är märkt med kreditspärr.

Ni bör lösa lånet tillsammans antingen hos din volvohandlare eller hos köparens långivare. Ett juridiskt dokument kring ägarförhållandet bör upprättas för att gälla under den tid fram tills dess att din långivare meddelat transportsyrelsen att krediten är löst och ett nytt regbevis skickas till den nya ägaren.
av Lövet
Om du betalar av skulden först så "dör" registreringsbeviset och du måste vänta in ett nytt. Betala alltså inte av skulden om du tänkt att göra ett ägarbyte.

Det går faktiskt att göra ett ägarbyte trots kreditspärr. Har gjort det själv. "Kreditspärren" som egentligen är en återtaganderätt innebär främst att lånegivaren har rätt att ta bilen av den nya ägaren om skulden inte betalas som den ska.

Ett annat alternativ är att överlåta skulden på köparen. Prata med kreditbolaget om detta. Vill du sälja bilen för 60.000kr och har skuld på 40.000kr så betalar alltså köparen dig 20.000kr och tar skulden.
Användarvisningsbild
av opA
När jag köpte min bil hos Volvo pratade jag med min säljare om hur jag gick tillväga med lånet om jag hittade en T5:a istället som jag skulle vilja ha..

Tydligen räckte det med att jag hörde av mig till honom att jag skulle lägga ut bilen på t.ex blocket så skulle det lösa sig med lånet.
Användarvisningsbild
av Guligan
Inga problem att överlåta befintliga lånet. (förutsatt att köparen är kreditvärdig).
Prata med din Volvohandlare så sköter de pappersarbetet gentemot Volvofinans.
Användarvisningsbild
av Zilv
Inga problem , har du en köpare så gör ni upp på banken , och lånet betalas in samtidigt köpet genomförs.
Kontakta din lånegivare så hjälper dom dig , har gjort det flera gånger själv utan problem!

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]