Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada volvoägare!

I nästa vecka skall jag hämta ut min nya V70 och behöver ta ställning till om jag skall fortsätta med Volvia som vi idag har på vår V50 eller byta till Länsförsäkringar.

Från början hade jag tänkt fortsätta med Volvia trots att den är lite dyrare eftersom den täcker fler typer av problem och sägs ge röda mattan in till verkstaden. Men efter att nu läst en del inlägg här på forumet som exempelvis Brainy's tragiska berättelse, känner jag mig väldigt osäker på valet av Volvia. Vad har man för nytta av en fin fin försäkring på pappret om de har ett dåligt kundbemötande när väl olyckan är framme?!

Jag har ingen större erfarenhet av LF's bilförsäkring men deras hemförsäkring har fungerat otroligt bra för våran del vid skada/stöld.

Har ni några erfarenheter som kan hjälpa mig att göra ett val?
Förvånad att du skriver att Volvia är dyrare. Jag var ute på LF:s hemsida och fick en offert på min bil som är 204:-/år dyrare än min försäkring hos Volvia.
KKR skrev:Förvånad att du skriver att Volvia är dyrare. Jag var ute på LF:s hemsida och fick en offert på min bil som är 204:-/år dyrare än min försäkring hos Volvia.
Sry jag som kanske var lite otydlig. Vad jag menade var att Volvia i just mitt fall blev lite dyrare, 700kr för att vara exakt.

Men det viktiga är inte kostnaden utan era erfarenheter av deras bemötande när olyckan är framme.
Att LF är billigare för din del kanske inte är så konstigt om du har hem/villa m.m hos dom. Då jämför du ju med ett pris baserat på diverse mängdrabatter mot Volvia utan några mängdrabatter... Sen vilket bolag du ska välja, det beror ju på vad du vill ha skydd. Alla har sina fördelar!

Sen skrev du ngt om dåligt kundbemötande, har du varit med om det själv eller bara hört av andra? Läste nånstans att dom vann ju ngt pris pga bästa servicen...

"Detta Contact Centers personal ger ett ypperligt bemötande och visar stort engagemang. De håller en jämn och hög nivå på servicen och presenterar all information på ett vältaligt sätt.

Vinnare i klassen Försäkring är Volvia Försäkringar.
"
-källa http://www.smitelefoni.se/vinnare2009.htm

Men som sagt, kolla igenom villkoren på de olika bolagen så att du vet vad det är du köper för något. Värt att kolla upp vad som gäller innan ngt händer...

Lycka till! :)
Efter att ha varit kund hos LF i 20 år så fick jag en skada på min bil (ej vållande). Sämre bemötande än från det egna bolaget får man leta efter.
Skadebesiktaren från LF bluffade, och ljög mig rätt i ansiktet. Billigast är inte bäst. Det är när man står med problemen, som behöver hjälp.

Efter detta så sade jag upp alla försäkringar hos LF. Aldrig mer LF även om dom är 100 000 billigare per år, så fy fan. :-(O)

Jag blir t o m förbannad när jag skriver i denna tråd. :-(O)

Har numera Volvia till bilarna, och hemförsäkring i annat bolag.
camaro69 skrev:Efter att ha varit kund hos LF i 20 år så fick jag en skada på min bil (ej vållande). Sämre bemötande än från det egna bolaget får man leta efter.
Skadebesiktaren från LF bluffade, och ljög mig rätt i ansiktet. Billigast är inte bäst. Det är när man står med problemen, som behöver hjälp.

Efter detta så sade jag upp alla försäkringar hos LF. Aldrig mer LF även om dom är 100 000 billigare per år, så fy fan. :-(O)

Jag blir t o m förbannad när jag skriver i denna tråd. :-(O)

Har numera Volvia till bilarna, och hemförsäkring i annat bolag.
Tack för ditt svar, det var precis den här typen av erfarenheter jag var ute efter. Jag håller absolut med om att pengarna/innehåll inte är det viktigaste när man ska välja försäkring, utan hur de bemöter sina kunder och handlägger skadeärenden när man väl behöver hjälp.

Det är väl som man alltid har sagt "Försäkringsbolag cashar hellre in än de cashar ut", allt handlar om att få en bra skadereglerare. Borde finnas statistik på hur nöjda försäkringstagarna är med de olika bolagen vid just skade- och förlustärenden.

Nåväl då vissa är missnöjda med Volvia och andra med LF så får man väl titta på de andra faktorerna som t.ex. innehåll och då vinner nog Volvia för min del.
RCE skrev:Nåväl då vissa är missnöjda med Volvia och andra med LF så får man väl titta på de andra faktorerna som t.ex. innehåll och då vinner nog Volvia för min del.

Alla försäkringsbolag (eller företag överhuvudtaget antar jag) har väl flera nöjda o flera missnöjda kunder av olika anledningar... Enligt ARN (Allmänna reklamationsnämnden), kom det in 796st klagomål mot försäkringsbolag 2009, där fick konsumenten rätt i 15% av fallen. Hittade inte hur många av dessa fall som rörde diverse bolag, men hade klart varit intressant med hur stor procent av var bolags kunder som har ngt att klaga på... :)

Edit:
På denna länk till Konsumenternas Försäkringsbyrå kan du jämföra försäkringsbolag (bl.a. Volvia - LF)
http://www.konsumenternasforsakringsbyr ... image1.y=8

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]