Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Nusse77
Jag kraschade min bil förra veckan och nu vill Volvia lösa in den eftersom det blir för dyrt att laga.
Jag har fått en ganska rimlig värdering av bilen, men det kanske går att försöka få lite till?
Vad är era erfarenheter kring detta?

//En som kollar efter ny bil
av Daddan
Kolla vad motsvarande bil kostar hos märkeshandlare, det är motsvarande det priset som du ska ha pengar i handen. Du ska kunna ersätta din bil med en motsvarande hos en handlare.
Användarvisningsbild
av erikn
Daddan skrev:Kolla vad motsvarande bil kostar hos märkeshandlare, det är motsvarande det priset som du ska ha pengar i handen. Du ska kunna ersätta din bil med en motsvarande hos en handlare.
Så lät det inte när jag krockade för 5 år sedan. Lastbil svängde över vägen utan att se mig, jag körde in i hans framhjul (från sidan) och hela fronten blev intryckt. Lastbilen ingen skada.
När de skulle lösa in den var det snack om vad en bilhandlare skulle ge för den. Det var en 245 -90 i någorlunda (nybesiktad samma dag) gott skick förutom väldigt rostig baklucka. Värderingsman sa 5 000. Visa mig motsvarande bil jag kan köpa för den summan sa jag. Jag vill inte ha pengar, jag vill ha en llikvärdig bil. Fick aldrig min vilja igenom, så Trygg-Hansa kommer aldrig in som försäkringsbolag igen hos mig.
av Nusse77
Nu är allt klart. Jag lyckades få 3000:- till som motsvarade självrisken.
10.000:- i värdetapp efter nästan 3 år och 5000 mil måste ju betraktas som bra.

Jag är helnöjd med hur Volvia har skött allting, det känns lite tryggare att köpa en Volvo igen då.
av Silver_72
Hej Nusse77

Befinner mig i liknade sitiuation, har en S60 2.4 01, 14000mil, all utr. Förmodligen blir det inlösen.
Det skulle vara intressant och höra hur mycket du fick.
Blir det inlösen vill jag inte ha mindre än 63-65´ ! När jag fyllde i mina uppgifter om bilen på bilvärdering.se landade den på ca 70-79´ hos bilhandlare och 65 vid privat försäljning.

(har också volvia)

Ha de fint !
av Nusse77
Hej Silver_72,

Jag hade en S60 2.4T -02 med hela 25.600 mil på mätaren.
Jag fick 69.000:- minus självrisken på 3000:- = 66.000:-
Inte så illa eftersom jag gav 76.000:- för snart tre år sedan.

Lite trist är det ändå, för det var en jäkligt bra och problemfri bil.
Jag köper nog inte några odubbade högfartsdäck nästa gång, släpper det så släpper det ordentligt!

Så svaret på din fråga blir att du nog får en vettig ersättning. Dom jämför vad en liknande modell kostar hos en bilhandlare, och framförallt hos Volvohandlarna, dom brukar ju kunna ta ganska bra betalt för sina bilar.
Så du lär ju få minst 65.000:- för din. Annars går det säkert att förhandla lite ifall du har något bra argument.
När jag gör en värdering av min på bilpriser.se så hamnar den på knappt 60.000:- hos bilhandlare.

Lycka till! Själv letar jag ny bil för fullt just nu.
av Silver_72
De bidde ingen inlösen.....

Tänkte bara berätta att volvia tänker laga min bil ialla fall...Det kostar dem drygt 65000 att fixa ordningen
den..! Det betyder att volvia måste värdera min bil ganska högt annars skulle de väl aldrig laga den eller hur...
Hmm...lite skeptisk att det kommer bli bra, jaja får väl se

Lycka till med din bil jakt...

Silver72
Användarvisningsbild
av bernersjo
Nithin skrev:Hur lyckas ni kvadda bilarna så illa egentligen?

Och skyll in på någon annan.
För däri finns bara den juridiska ansvarsfrågan.
Jo men det är ju mer än den juridiska ansvarsfrågan. Just i detta fallet framkom ju inte direkt hur bilen blivit skadad, den kan ju ha stått parkerad så har en annan bil/lastbil/buss eller vad som helst varit framme och krockat lite... Jag själv har fått en bil inlöst. Då parkerade jag på min privata parkeringsplats och två grannpojkar hoppade från ett staket ner på motorhuv/glasruta/tak. Dessutom kastade dom flertalet stenar, grenar, jord och repade i stort sett hela bilen runt om. (Detta var också en äldre bil, blev inlöst för ca 20000kr). Men hur skulle jag undvika det? Inte parkera på min privata parkering? Sitta kvar i bilen och vakta? :D

Det jag försöker säga är att det är inte nödvändigtvis så att de personer som får sina bilar inlösta är några sämre förare på något sätt. Dom behöver ju inte ens vara vållande! Vart ville du komma med din fråga överhuvudtaget?

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]