Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Blev påbackad för några dagar sedan. Jag stod helt still med bilen och väntade på att en annan bil skulle flytta på sig (det var på en parkeringsplats) så att jag kunde köra vidare, när bil nummer 3 backar ut ur sin parkeringsruta rakt in i sidan på mig. Tur i oturen så stod jag nära den bilen som backade så tanten i hann inte få upp farten, det bliv inga plåtskador på min bil utan bara repor i lacken. På bilen som backade på mig blev det inga skador alls. (En Ford KA med sån här grov ruggad plast bak så där syntes inget)

Nu till problemet, eftersom det inte blev några som helst skador på hennes bil så vill inte hon lämna in nån skadeanmälan till sitt försäkringsbolag, och Volvia vägrar betala ut någon ersättning innan de får in hennes anmälan så att de kan avgöra vem som är vållande till skadan (hur nu det kan vara en fråga, kan man någonsin bli ansedd som vållande om man står still och blir påbackad av någon annan?)

Vill jag ha lackskadorna fixade under tiden måste jag betala vagnskadegarantins självrisk på 6000:- själv (för ett jobb som kostar kanske 2000:- om jag lämnar in bilen till en lackerare...

Om tanten som körde på mig vägrar lämna in en anmälan, vart tar jag vägen?
Har du namn på tanten? Regnummer?

Annars är du rökt.
LarsBd skrev:Vägrar man att göra rätt för sig bör det nog räknas som smitning vilket man ska polisanmäla.
Nej det räknas inte som smitning om hon stannade kvar och lämnade namn och bilnummer. Men det är bara att skicka in skadeanmälan till ditt försäkringsbolag. De kontaktar då damens försäkringsbolag som kontaktar henne. Vägrar hon skicka in skadeanmälan så går försäkringsbolagen på din version, s.k. motpartsanmälan. Tyvärr så tar detta några veckor, så du lär få åka med din repiga bil. Om skadan bara kostar 2.000:- så är det inte mycket till skada. Min erfarenhet är att det kostar 5.000:- att säga "goddag" till en skadeverkstad.
jhenrikj skrev:Om tanten som körde på mig vägrar lämna in en anmälan, vart tar jag vägen?
Avvaktar svar från ditt försäkringbolag som tar ställning till vållandefrågan utan motpartens version av händelseförloppet.
Det bör ta ungefär 30 dagar.
MVH
jhenrikj skrev:Jag har namn adress telefonnummer och regnummer, så det är väl bara att vänta....

Det är en mycket liten skada, hade jag orsakat den själv hade jag inte brytt mig....men varför ska jag behöva acceptera att nån annan repar min bil?
Aldrig i livet. Antingen så får "tanten" punga ut pengar för skadorna på din bil, eller få bonusförlust. Du skall inte bry dig om vilket. Vänta bara på att försäkringsbolaget hör av sig. Om tanten vill unvika bonusförlust kan hon betala dina skador till försäkringbolaget.

Tänkte jag uppdaterar med resultat av min &qu[…]

Har samma bekymmer och liksom lennarte fungerar tr[…]

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]