- fre 08 jan 2010, 14:09
Blev påbackad för några dagar sedan. Jag stod helt still med bilen och väntade på att en annan bil skulle flytta på sig (det var på en parkeringsplats) så att jag kunde köra vidare, när bil nummer 3 backar ut ur sin parkeringsruta rakt in i sidan på mig. Tur i oturen så stod jag nära den bilen som backade så tanten i hann inte få upp farten, det bliv inga plåtskador på min bil utan bara repor i lacken. På bilen som backade på mig blev det inga skador alls. (En Ford KA med sån här grov ruggad plast bak så där syntes inget)
Nu till problemet, eftersom det inte blev några som helst skador på hennes bil så vill inte hon lämna in nån skadeanmälan till sitt försäkringsbolag, och Volvia vägrar betala ut någon ersättning innan de får in hennes anmälan så att de kan avgöra vem som är vållande till skadan (hur nu det kan vara en fråga, kan man någonsin bli ansedd som vållande om man står still och blir påbackad av någon annan?)
Vill jag ha lackskadorna fixade under tiden måste jag betala vagnskadegarantins självrisk på 6000:- själv (för ett jobb som kostar kanske 2000:- om jag lämnar in bilen till en lackerare...
Om tanten som körde på mig vägrar lämna in en anmälan, vart tar jag vägen?
Nu till problemet, eftersom det inte blev några som helst skador på hennes bil så vill inte hon lämna in nån skadeanmälan till sitt försäkringsbolag, och Volvia vägrar betala ut någon ersättning innan de får in hennes anmälan så att de kan avgöra vem som är vållande till skadan (hur nu det kan vara en fråga, kan man någonsin bli ansedd som vållande om man står still och blir påbackad av någon annan?)
Vill jag ha lackskadorna fixade under tiden måste jag betala vagnskadegarantins självrisk på 6000:- själv (för ett jobb som kostar kanske 2000:- om jag lämnar in bilen till en lackerare...
Om tanten som körde på mig vägrar lämna in en anmälan, vart tar jag vägen?