Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet om det är OK att köra på Nürburgring (Nordslingan) om man har Volvia som försäkringsbolag?

Jag vet att tävlingskörning inte är tillåten och det är inte det jag tänkt göra. Nürnburgring är ju klassad som en allmän väg med vägavgift. Vill gärna veta om jag har försäkringsskydd om jag kör där. Finns det någon som kollat upp detta med just Volvia?

Och innan någon skriver att Volvo inte är en sportbil så ber jag er inte göra det. Jag vet detta och jag vill köra Nordslingan för att det är en härlig, legendarisk vägsträcka och inte för att försöka slå bästa Volvovarvtiden med min Volvo. Men kul körning är det definitivt.
Senast redigerad av 2 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
Håller med föregående. Ring volvia och få svart på vitt att det är okej. Eller rättare sagt, okej är det alltid. Frågan är om du får en ny bil om du kvaddar den du har i 200 på slutrakan lixom..
Även om dom säger att det inte är okej så kan du ju köra och ge fan i att krocka. Sen får du tänka på att smäller du där så kan du bli ersättningsskyldig för skadorna på banan.
En kollega till mig åkte av och fick betala 5 siffrigt för ett par år sedan pga av rätt omfattande matriella skador på banan..

/Ticken
De flesta bolag nekar ersättning vid körning "under tävlingsmässiga förhållanden" just för att komma åt Nürburgring och liknande banor.

Så räkna inte med någon ersättning eftersom det knappast handlar om körning i normal trafik trots klassningen av vägsträckan (som mer har med tradition att göra. Nordslingan är inte längre del av någon vanlig väg).
Tack för infon!

Skall kolla länken också.

Jo anledningen till att jag skrev här och frågade är just om någon har erfarenhet i dialog med just Volvia. Och kanske också någon som verkligen behövt använda försäkringen om något hänt där nere? Du kan ju även bli påkörd av andra. Om jag kollar nätet så verkar det vara minst sagt oklart om vad som gäller. Vissa bolag ger tom olika besked beroende på vilket regionkontor du ringer till! Reglerna är inte genomtydliga i mer än att i princip alla bolag förbjuder tävlingskörning eller körning där tidtagning är inkluderad. Detta är ju mer eller mindre självklart. Många bolag försäkrar även på bana OM du inte kör vårdslöst. Var gränsen till vårdslöst går på en bana eller väg med fri fart är inte helt lätt att tolka. Du kan ju t.ex. ligga 200 på Autobahn på väg ner och det är ju OK..... Andra bolag har specifika regler som säger att det är inte får vara en sluten bana där tillträde till t.ex. åskådarplatser är begränsad med hinder (bommar/stängsel) etc.

Kan tyckas krångligt att gräva i detta men som du skriver Ticken så kan det bli jäkla dyrt om oturen är framme. Man är ju inte heller ensam på banan.....

Det låter sannerligen inte hälsosamt at[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]