Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej,

jag ska precis slå till på en S40 1.8f 2007 som säljs hos Bilbolaget.

Men, den har en missad service. Bilen ska servas antingen var 1000:e mil eller varje år. Den har idag gått 4000mil och har blivit servad vid 1000, 2000 samt 3900 mil (Dock ett år efter 2000 mila service) .

Vad innebär ovanstående? Vagnskadegarantin har gått ut, men ska ha en helförsäkring på den.. kan det innebära att om motorn går sönder, får jag ersättning?

Mvh
Volvia har Maskinskadeförsäkring till 8 år/ 15000 mil, det är den som gäller om det blir problem med motorn, vet dock inte hur det är med missad service
Jag tror att det är vanligt att såväl biltillverkarna som försäkringsbolagen friskriver vad gäller garantier om man inte "skött sig", som vid ex.vis missad service. Jag har själv råkat ut för det när det gällde rostskyddsgarantin på grund av en missad inspektion innan vi ägde bilen. Följande text står i Volvias försäkringsvillkor

"Anvisningar från tillverkare beträffande drivmedel, service, reparation, montering av tillbehör, skötsel och maximilast ska följas. Om detta aktsamhetskrav inte uppfylls görs avdrag med i regel 100 %."

Kolla med närmaste Volvo-handlare och kanske rent av Volvia om det gäller din bil innan du handlar, det lär väl finnas fler S40 1,8F annars.
independent skrev:Hej,

jag ska precis slå till på en S40 1.8f 2007 som säljs hos Bilbolaget.

Men, den har en missad service. Bilen ska servas antingen var 1000:e mil eller varje år. Den har idag gått 4000mil och har blivit servad vid 1000, 2000 samt 3900 mil (Dock ett år efter 2000 mila service) .

Vad innebär ovanstående? Vagnskadegarantin har gått ut, men ska ha en helförsäkring på den.. kan det innebära att om motorn går sönder, får jag ersättning?

Mvh
Maskinskadeförsäkringen kan ge reducerad ersättning beroende
på vilken skada det är om bilen inte har komplett servicebok.
Samma sak om bilen är servad någon annanstans än hos en Auktoriserad
Volvoverkstad. I ett sådant fall är det kunden som måste kunna bevisa att bilen servad enl
tillverkarens rekomendationer,vilken olja som använts osv osv
Psyko skrev: Samma sak om bilen är servad någon annanstans än hos en Auktoriserad
Volvoverkstad. I ett sådant fall är det kunden som måste kunna bevisa att bilen servad enl
Att neka för att det inte är gjort hos Volvo är olagligt. Så länge det är fackmannamässigt utförd (= en verkstad som gjort det) så gäller alla garantier.
andreas_lofgren skrev:
Psyko skrev: Samma sak om bilen är servad någon annanstans än hos en Auktoriserad
Att neka för att det inte är gjort hos Volvo är olagligt. Så länge det är fackmannamässigt utförd (= en verkstad som gjort det) så gäller alla garantier.
Det är upp till registrerad ägare att bevisa genom datakvitton
hur bilen servats, vilken olja som använts tex.
Att komma med handskrivna kvitton accepteras inte hos bolagen.
Har varit med om flera fall där ersättning uteblivit pga att ägaren
till bilen inte kunnat bevisa servicehistorik.
Vilken verkstad som helst som har en servicestämpel och registrerad firma ska accepteras.
andreas_lofgren skrev:Vilken verkstad som helst som har en servicestämpel och registrerad firma ska accepteras.
Javisst. Men det ligger fortfarande på ägaren till bilen att bevisa vilken olja
som använts tex.
Skulle det uppstå knack från motorn på en bil som inte är servad inom Volvohandeln
kommer Försäkringsbolaget kräva dessa uppgifter. Kan inte ägaren bevisa det genom
datakvitton kommer han inte få någon ersättning via Maskinskadeförsäkringen.

Har varit med om det vi flera tillfällen. Då i form av att verkstan bilen var servad på
endast hade handskrivna kvitton, det accepterades inte.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS