Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#268411
Hej,

Använder min V70 -03, automat i tjänsten.

Jag får ca 35 kr/mil och ca 10 kr försvinner i skatt - alltså 25 kr kvar.

13 kr går till bensin.

Kvar blir 12 kr som ska räcka till däck, service, försäkring, skatt osv...

Är det läge för tjänstebil eller ska jag fortsätta att köra ca 2000 mil i tjänsten per år?

Vem vet hur man räknar och hur man ska tänka?

/Stefan
Användarvisningsbild
av camaro69
#268429
Du betalar väl skatt på 16,50 kr, för 18,50 kr är väl skattefria?

Eller har du någon konstig ersättningsform?

Matematiken blir kanske annorlunda om du räknar efter mina siffror?
av Stefan62
#268434
Jo, det är nog de siffrorna som Du skriver.

Men skillnaden blir inte så stor, någon krona....

Frågan är ju fortfarande....om jag ska köra tjänstemil med privatbil elelr ej!
Användarvisningsbild
av camaro69
#268473
Det är väl bara att räkna. :wink:

Förmånsvärdet är ju inte gratis på tjänstebil.
Fördelen är att åka ny bil billigt och slippa ligga ute med kapital för en bil.

Det är ju många faktorer som ska vägas in.

Men simpel addition och subtraktion är ju basickunskaper.
#268693
Om du får 12kr/mil efter skatt och åker 10000mil (5år) har du 120000kr till reparationer och service under den 5års perioden, räcker det? Skatten är ingen merkostnad för 2000 tjänstemil/år utan är samma oavsett körsträcka, försäkringen är däremot lite dyrare så dessa 12 kr/mil ska inte betala skatten men en mindre del av försäkringen.
#269156
LarsBd skrev:Om du får 12kr/mil efter skatt och åker 10000mil (5år) har du 120000kr till reparationer och service under den 5års perioden, räcker det? Skatten är ingen merkostnad för 2000 tjänstemil/år utan är samma oavsett körsträcka, försäkringen är däremot lite dyrare så dessa 12 kr/mil ska inte betala skatten men en mindre del av försäkringen.

Det var ett bra klarläggande som jag inte kom på själv...

Jag tolkar Din retoriska fråga som att - det bör inte bli mer däckslitage, servicekostnader och eventuella reparationer än 120000kr - och det får jag väl hålla med om.

Fler tips om hur man ska tänka - är det bättre att äga själv än att ha tjänstebil?

/Stefan
#269326
Ren förlust att köra nyare egen bil mot den oförskämt dåliga ersättning som staten tillåter. För eegn del är det bara egen bekvämlighet som gör att jag tar den egna bilen. Vi har tillgång till hyrbilar på jobbet. Det är ju smartast att använda dom. Lönsamt med bilersättning kan det bara vara om man kör en gammal buske som har all väreminskning bakom sig.

Så vit jag vet kan du ha tjänstebil utanatt använda den privat. Då slipper du förmånsbeskattningen. Du lär dpóck vara tvingad att föra körjournal för att styrka detta så att du inte tvingas betal förmånsskatt.

Om man verkligen vill ha ny bil så är det ekonomiskt bättre att ta ut en förmånsbil. Då är det läge med en miljöbil. 2,5 FT klassas som miljöbil iaf just nu i brist på bättre förstånd från vråa myndigheter. Frågan är hur länge det dröjer innan det ändras? Biogas är väl annars det bättre alternativet för både egen plånbok och miljö. Personligen skulle jag nog titta på den VW Passat som lanseras i dagarna i det fall att det vore aktuellt med tjänstebil men Volvo har ju börjat sälja eftrekonverterade V70 nu. Kolla bara så att du kan tank gas där du bor och kör! (Prius är väl inte så kul att köra? )

1998 nissan micra k11 bensin.

3G släcks

De flesta SIM-kort fungerar idag på alla ope[…]

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]