Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av danne50
Precis innan jul krockade jag min v50.
Det var helt självklart att jag inte vållade skadan då jag kom körandes på huvudled, och jämsides med en korsning kom den andre föraren från höger, som totalt sket i väjningsplikten.
Fronten fick sig en rejäl smäll och så blev det en stor buckla vid tanklocket bak.

Jag har nu inte haft någon bil sedan dess.
Volvia kan inte ge mig någon hyrbil förrän de fått den andres papper för att vara säkra om vem som vållade skadan.
I så fall måste jag betala den själv, vilket jag INTE har råd med.
Frågan är nu, är det verkligen jag som ska betala hyrbilen? 1/3 av kilometerskostnaden?
Jag åker 10 mil om dagen till mitt jobb så utan bil kan jag inte jobba.
Det var helt och hållet den andre förarens fel, så jag har hört att det är motparten som står för kostnaderna vid hyrbil om det var dennes fel?
Hoppas det är någon som vet!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har fått hyrbil efter liknande skador, helt utan att ha någon extraförsäkring för det. Jag har hävdat att jag inte klarat mig utan bil och motpartens bolag har fått betala. I mina fall har det dock varit klarlagt att motparten vållat skadan.

/Thomas
av metalHJ
Det kan inte vara rimligt att du ska pröjsa för en hyrbil, så personligen hade jag legat på motpartens bolag och hävdat mina problem med att ta mig till o från jobb... Det är ju inte ditt fel att dom inte kan rappa på med utredningen!

Var ihärdig och ställ dom mot väggen helt enkelt!
Användarvisningsbild
av camaro69
I försäkringsärenden av denna typ pratar man med sitt eget bolag, och "tjafsar" inte med motpartens bolag. Tanken är ju att det egna bolaget ska tillvarata ens intressen.

Bråka med egna bolaget.
av DDD
Om någon är fri från ansvar vid en kollision har denne rätt till hyrbil endast vid styrkt hyrbilsbehov dvs om man te.x använder bil i tjänst inte kan komma till arbete utan bil etc.

Om försäkringsbolaget beviljar ersättning för hyrbil så har skadelidande ändå en delkostnad. Detta med anledning av skadeståndsrätten. Man får inte "tjäna" på en försäkringsersättning. Man har inte någon kostnad för eget fordon under tiden denna står hos verkstad för reparation. Därmed delkostnaden för hyrbil även om är fri från ansvar vid kollision.
Delkostaden 1/3 km kostaden är normal praxis. Eftersom du verkar ha vagnskadeförsäkring/garanti så är ditt eget försäkringsbolag som reglerar detta och inte motpartens försäkringsbolag.

Länk till min tråd gällande stilleståndsersättning för personbil

MVH
Användarvisningsbild
av Jensen
Ä du helt säker på att motpart åker på
ersättningen så kan du ta ut en hyrbil och sen reglera
vem som skall betala för den när bolagen bestämt vem den
vållande föraren är.
Det kostar ju även att köra sin egna bil, så 1/3 el 1/4 av kostnaden
får man själv stå för.
Användarvisningsbild
av Phantom
Man får inte "tjäna" på en försäkringsersättning.
Instämmer med DDD
1/3 av km-kostnaden är rimligt att man står för själv.
vållande föraren är.
Man kan inte vara helt säker förrän försäkringsbolagen avgjort frågan, eller domstol om det går så långt.
Användarvisningsbild
av Jensen
vållande föraren är.
Man kan inte vara helt säker förrän försäkringsbolagen avgjort frågan, eller domstol om det går så långt.[/quote]

Det vet jag mycket väl, men trådskaparen verkar vara vara väldigt säker
på att han inte är vållande, uppmaningen var till honom och inte
riktad till dig.

1998 nissan micra k11 bensin.

3G släcks

De flesta SIM-kort fungerar idag på alla ope[…]

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]