Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag tycker inte det är någon mening att direkt börja skälla och gapa. Bättre då att man påtalar detta lite försiktigt och frågar varör det hänt.
Kan ju vara som Funk säger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror inte verkstads schefen tycker det är ok att mekanikerna kör med bilarna, så det vill han nog veta! men verkstads scheffen uppskatar nog inte att bli utskäld, vad vinner man på det? tror ni man får nåt extra nästa gång? knapast...
Är man därimot snäl, men påtalar att man inte gillas det, så kanske man får nått extra nästa gång...
(hur skule du gjort själv, om du var verkstads scheff?
av Rådlös
Här vill jag komma med en paralellhistoria. Det är ca 15 år sedan, och den aktuella bilen var då en leasingbil.
Jag hade lämnat in den på service, på just Bilia i en av förorterna till Sthlm.
Det var inget problem med det. Jag hämtade bilen när den var klar och "körde vidare".
Några månader senare kom en påminnelse om obetalda P-böter med posten. Det var på en adress som jag aldrig har varit och förmodligen aldrig kommer att vara på. Jag funderade lite med en almanacka framför mig "när kan jag ha varit på den aktuella platsen", och "vad gjorde jag på det aktuella datumet?" Efter mycket funderingar, och tankar på andra händelser i tiden, kom jag på att just den dagen hade jag bilen på service. Eftersom det var en leasingbil gick kvitton etc. direkt till firman.
Hursomhelst, jag kontaktade polisen, som hade skrivit ut böterna. Dom sa sig inte kunna göra något. Och jag kunde ju inte styrka på något sätt att det inte var jag som hade varit där med bilen. Dom sa "betala och red ut det efteråt". Om jag kunde styrka min oskuld, så var det ju bara att gå vidare på det.
Nästföljande dag var en måndag, och jag skulle iväg på ett resejobb (det var därför vi hade leasingbilar). Men jag visade upp pappren för min chef, och förklarade att bilen var på service just den aktuella dagen. Jag hade ju mitt jobbuppdrag så chefen tog över ärendet. Han åkte ner till Bilia, som ligger i närheten. Där talade han med verkstadschefen, och dom konstaterade att datum etc. stämde. Den ansvarige reparatören kallades in och fick en rejäl utskällning av verkstadschefen i butiks/kundmottagningslokalen. Dessutom fick han inför alla övriga kunders åsyn lägga upp pengarna till bötesbeloppet, jag tror det var 300 kr, eller något sådant? Han skyllde på att han hade glömt bort det.
Det här berättade min chef senare när jag hade kommit tillbaka någon vecka senare, och jag fick pengarna osv.
Även i mitt fall var det så att någon provkörning knappast var nödvändig, men eftersom jag inte betalade bensinen själv, så bråkade jag inte mer med det. I fortsättningen valde jag en annan bilverkstad för servicen. Och det tror jag var ett bra val, för på den verkstaden kände dom igen mig på regnumret. Vid alla senare besök behövde jag bara säga regnumret, så visste dom vem jag var. Det kanske låder lite "småstadsaktigt", men nog så värdefullt när det gäller verkstadens "bjuda på sig självattityd". Och det var ändå ingen liten verkstad. Dom har flera stora anläggningar runt 08-området.

Så därför Fullgasheladagen, kan du på något vis klargöra att du tänker anlita en annan verkstad i fortsättningen, så gör det. Även om du påtalar att verkstaden/reparatören har gjort fel, och oavsett hur du gör det.
Användarvisningsbild
av Guligan
Historien som Rådlös berättar om inte kul.
15 km är ju å andra sidan ingen längre sträcka. Jag hade aldrig reagerat på det. Så länge som nybilsgarantin gäller så ser jag varje km som en Volvomek kör som positivt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är inget nytt att dom sladdar, gasar, tvärnitar så det skriker i däcken och med kalla motorer på vintern...

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]