Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Har en kompis som är utländsk EU medborgare, han är från Estland.
Han bor och jobbar här i sverige, stockholm. Han har en svensk flickvän och är pappa till en
liten pojke. Dom har också nyligen köpt en lägenhet.
Han har nu bestämt sig för att köpa en en bil, en S40 99.
Blir det några problem för honom att registrera bilen på sig själv och teckna försäkring?
Jag tror att dom har ett nummer mer i sitt personnummer än vad vi har.
Man kan få ett "svenskt" personnummer även som utländsk medborgare. Har en tysk kollega som jobbar här i Sverige men som inte är svensk medborgare som har fått ett sådant tillfälligt personnummer av skatteverket. Kolla med skatteverket och vägverket är mitt tips.
Mackansglt skrev:Har en kompis som är utländsk EU medborgare, han är från Estland.
Han bor och jobbar här i sverige, stockholm. Han har en svensk flickvän och är pappa till en
liten pojke. Dom har också nyligen köpt en lägenhet.
Han har nu bestämt sig för att köpa en en bil, en S40 99.
Blir det några problem för honom att registrera bilen på sig själv och teckna försäkring?
Jag tror att dom har ett nummer mer i sitt personnummer än vad vi har.
Jag är engelsman och har varit i Sverige ett tag. Man kan få ett personnr så snart men kommer in i landet om man har uppehållstillstånd. Personnumret är lika lång som en svensk men har en annan siffra på slutet.

Jag har ägt flera olika fordon sedan jag har varit här och inte haft några som helst problem att få de registrerade i mitt namn. Men när man ringer försäkringsbolagen kan de ibland saknar uppgifter om körkortet. Jag kör fortfarande på mitt engelskt körkort, vilket är helt lagligt enligt polisen, eftersom vi är alla glada EU-kompisar. Men som sagt hos försäkringsbolagen brukar det står att jag inte har, eller precis fått körkort, trots att jag har haft sedan 18 år tillbaka. När man då förklara hur länga man har haft kort brukar man får ett bättre försäkringspremie. Ibland har jag behövt skicka en kopia till försäkringsbolagen som bekräftelse. På grund av detta får man oftast dåliga prisförslag från online försäkringstjänster, därför är det alltid bäst att ringa.

Så det är bara för din kompis att köpa och ser glad ut :D

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]