Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av bjrnand
#1510954
Hej,
Har just lagat kupefläkten på min v70 -08 för andra gången och inväntar besked på om kupefläkten var defekt eller ej. Lång historia kort:

Dec -21 30000 mil:
kupefläkten ger upp under en långresa. Gick dåligt under några timmar sedan stendöd. Tar mig hem och in till verkstad (ej volvo men MRF-godkänd autoexpertenverkstad).
Verkstaden byter fläkten (ca 7000:-) och allt funkar.

Aug -22 30900 mil (mindre än ett år och 1000 mil senare):
Fläkten slutar funka. Ringer verkstaden, tid för felsökning om en vecka. Fläkten går igång men går ojämnt/inte alls under några dagar. Verkstaden kollar och misstänker kolen i fläktmotor. Tid för byte om en vecka. Jag påtalar att jag vill reklamera fläkten. Mellan felsökning och rep verkar fläkten fungera normalt. Jag avbokar inte tiden då jag behöver kunna lita på den vid långresor.

Nu är fläkten bytt och den ”gamla” skickad till leverantör för bedömning.

Min fråga: om fläkten bedöms vara dålig ska väl inte jag behöva stå för varken ny fläkt eller arbete?
Om fläkten konstigt nog bedöms vara OK och det är något annat fel på bilen, vem står då för den nya fläkten och arbete? Enligt mig har man ju då isåfall inte lyckats hitta och laga felet utan provar sig fram?
av Malmstroem
#1510957
Det blir lite hypotetiskt att svara, men om fläkten är felaktig så ska du inte behöva betala någonting. ARN och domstolar kan hjälpa till om verkstaden inte håller med om det hela.

Är det ett följdfel, eller någonting annat som gått sönder tror jag att du får betala själv. Fläkten fungerade trots allt 8 månader efter "reparation". Det är lite svårt att hävda att verkstaden ska vara synsk och lista ut att det finns andra fel när komponenten bevisligen fungerade efter första reparationen. Du kan prova att ha en annan uppfattning med verkstaden och se vad som händer. Företag kan ibland göra rätt mycket för att en kund ska bli nöjd.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1511336
Om verkstaden konstaterat felet och byter fläkten så är det ju ett garantiärende och det skall inte du behöva betala något för.

Du har en relation med verkstaden, som ansvarar för garantin mot dig, vad de sedan håller på med mot sina underleverantörer är deras problem.
av Lockis
#1512788
MartinS skrev: ons 07 sep 2022, 10:51 Om verkstaden konstaterat felet och byter fläkten så är det ju ett garantiärende och det skall inte du behöva betala något för.

Du har en relation med verkstaden, som ansvarar för garantin mot dig, vad de sedan håller på med mot sina underleverantörer är deras problem.
Fläkten och jobbet kring denna har garanti. Om något annat orsakar felet gäller inte garanti.
Doktorns 945 ltt -97

Rostfritt med riktigt utblås istället f[…]

Tempmätare 940

En mätare från en 740 kommer inte passa[…]

Svar till ovanstående HerrP Beträffand[…]

Låset till bakluckan på min V60 strula[…]