Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av noBeard
Hej, ny på forumet här, skulle behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga med detta.

Lämnade in V70'n igår på Volvo för byte av Spindelled och släckning av 2:a. Gick tyvärr inte som väntat.

Det började egentligen redan förra året, bytte spindelleden hos en av de större verkstäderna häromkring i slutet på oktober samt gjorde en framvagnsinställning därefter. Spindeln hade jag köpt på skruvat.se och jag fick en ny skickad till mig på garanti då den redan var glapp enligt besiktningen, bara ca. 10 månader senare.
Nu när Volvo skulle byta så är tydligen spindelleden dragen snett upp i "fjäderbenet / stötdämparfästet" och gängor och dylikt förstörda så de drog av nån av skruvarna som jag förstod. Detta måste ju då vara gjort av verkstad A ifjol vilket gör att Volvo måste byta hela den delen också.
Istället för 1000 kr för ett snabbt spindelbyte hamnar jag nu på 4800 kr för byte av spindel + fjäderben (framhjulsspindel kallade Volvo det)

Vad tror ni jag har för rättigheter gentemot verkstad A och deras slarv? Jag känner att denna extra kostnad vill jag inte ta då det uppenbart är nåt galet.
De trasiga delarna får jag naturligtvis se till att få behålla för "bevis"
Fråga om du kan få ett skriftligt uttalande av Volvoverkstsn om vad som orsakat problemet. Sen reklamerar du jobbet (gärna skriftligt via t.ex mail) till verkstad A. Du har 3 års reklamationsrätt, men eftersom det gått mer än 6 månaderna ligger bevisbördan på dig. Vilket det skriftliga från Volvoverkstan bör kunna räknas som.
Användarvisningsbild
av SRT
Förmodligen är det som så att den tidigare verkstaden ska ha en chans att rätta till ett fel om man anser att de nu orsakat detta fel som senare kanske visar sig leda till fler fel kostnadsmässigt.

Vad menar du med att den dör stannar motorn[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Gör om kompprovet. Har motorn stått l&a[…]

Jordpunkt V70-12

Ok jordskruvarna verkar betydligt bättre. Jag[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... http[…]