I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Va på mekonomen för ett tag sedan och prata lite men en gammal bekant som jobbar där. Vi börja snacka om invändigt motor tvätt sån tillsats som man häller i oljan 15min innan man byter olja.

Han sa att det hade kommit något ny variant som tydligen va CP bra. Han hade pratat med någon firma som hade provat detta på någon äldre Renault som hade 5i komp efter Olje bytet hade den haft 10i komp. Tro det eller ej. Varför skulle min vän ljuga om detta.?

Jag frågade om de hade detta på hyllan. Men hade inte köpt in detta än sa han. Skulle tydligen va rätt dyrt runt 500kr sa han.

Något ni har hört något om?
Vad kan det vart han prata om?
av rid54
Dålig komp som kan förbättras utan motorrenovering = fastbeckade kolvringar. Ett medel som kan få fasbeckade kolvringar att lossna är ett fantastiskt medel. Ett sådant medel som faktiskt fungerar torde utan tvekan kunna få -och vara värt- ett högt pris.

I värsta fall är det något förtjockningsmedel för motoroljan och detta kan nog betraktas som mindre prisvärt...
500 för "renovering" på flaska? Tyckte Omega 907 som jag provat lite med förut var dyr och då går en sån flaska på under 150:-.

Hade kolvringarna i Renaulten fastnat som exempel så hade det kunna fixas med 5-56 eller WD40 också i kombination med aktiv körning ett tag. Sen hade det ju varit intressant att veta om dem hällde i exakt samma olja eller någon tjockare och fick upp kompressionen på så vis.
Marlboroman skrev:500 för "renovering" på flaska? Tyckte m jag provat lite med förut var dyr och då går en sån flaska på under 150:-.

Hade kolvringarna i Renaulten fastnat som exempel så hade det kunna fixas med 5-56 eller WD40 också i kombination med aktiv körning ett tag. Sen hade det ju varit intressant att veta om dem hällde i exakt samma olja eller någon tjockare och fick upp kompressionen på så vis.
Självklart vore det intressant att veta sånt :-) körde Wd40 metoden på min Saab. Funkade kalas och gjorde verkligen nytta.
Men jag hittar inte ens någon motor tvätt för runt 500kr. Sen funderade på vad det kunde va.
motortvätten körs före oljebyte för att lösa upp avlagringar odyl, sedan byts oljan ut så det medlet kan inte påverka oljans viskositet.
så medlet måste lossa på ev fastbeckade ringar innan oljebytet.
invändigmotortvätt eller motordialys som jag har för mig att det kallas ibland, har väl störst effekt på äldre bilar/långmilare som har gått hårt eller haft långt mellan oljebytena.
tror inte att det finns mkt avlagringar i en modern bil som har gått 15-20´ mil.
av *pettson*
Alla som jobbat inuti en motor vet två saker. Det ena är att WD40 inte kan lösa ihopbeckade ringar. WD40 ihop med 200 andra preparat varken löser koksen till den nivå där den sköljs bort, eller ens kommer fram till problemhärden, för problemhärden är INUTI oljeskrapringen och i ringlandet runt den. En oljetvätt som ökar kompressionen genom att lösa upp något där medlet aldrig kommer åt. Det skulle jag akta mej för. Det är lite som motordialys, det gör detsamma för din motor. Konstigt nog ska det rensa koks i oljekanaler som är återvändsgränder och det måste för att öka kompressionen tvätta loss och skölja av kokset runtom och i oljeskrapringen på runt 15 minuter med ett milt medel i oljan. Där jag manuellt utan hokus pokus får dmontera och lägga dom berörda delarna i mild syra ca 2 timmar för att lösa upp skiten. Men vad vet jag.. Kanske bara jag som inte fattar bättre om motorer. Fatta vad tid jag skulle spara om jag bara tog motortvättmedel i lite färsk ny olja värmde lösningen till 80 grader och sen bara lade problemdelarna i det badet 15 min så är då problemen väck. Nej.. Lessen att grusa förhoppningarna. Det fungerar inte så..
*pettson* skrev:Alla som jobbat inuti en motor vet två saker. Det ena är att WD40 inte kan lösa ihopbeckade ringar. WD40 ihop med 200 andra preparat varken löser koksen till den nivå där den sköljs bort, eller ens kommer fram till problemhärden, för problemhärden är INUTI oljeskrapringen och i ringlandet runt den. En oljetvätt som ökar kompressionen genom att lösa upp något där medlet aldrig kommer åt. Det skulle jag akta mej för. Det är lite som motordialys, det gör detsamma för din motor. Konstigt nog ska det rensa koks i oljekanaler som är återvändsgränder och det måste för att öka kompressionen tvätta loss och skölja av kokset runtom och i oljeskrapringen på runt 15 minuter med ett milt medel i oljan. Där jag manuellt utan hokus pokus får dmontera och lägga dom berörda delarna i mild syra ca 2 timmar för att lösa upp skiten. Men vad vet jag.. Kanske bara jag som inte fattar bättre om motorer. Fatta vad tid jag skulle spara om jag bara tog motortvättmedel i lite färsk ny olja värmde lösningen till 80 grader och sen bara lade problemdelarna i det badet 15 min så är då problemen väck. Nej.. Lessen att grusa förhoppningarna. Det fungerar inte så..
Håller med dig till en viss del. Men angående wd40 och läsa upp kolvringarna. Vet jag funkade på min Saab.
Drog mycket olja. Och den rök mycket vid start.
Jag gjorde wd40 metoder och den slutade faktiskt bra olja. Tro det eller ej. Hade den ett år till efter denna process. Drog Inte olja under den tiden.
Har gjort detta på en annan Saab också med samma resultat.
Så där kan jag inte hålla med dig.
Hade jag tur de två gångerna? Eller är det så att det verkligen funkar?
Jag tror du skall vara lite försiktig med att tillrättavisa pettson. Det han inte vet om "tjyvknep" när det gäller motorer är nog inte värt att veta. Jag tror att ditt resultat nog beror på något annat än fastkoksade kolvringar.
Jonas_latt skrev:
*pettson* skrev:Alla som jobbat inuti en motor vet två saker. Det ena är att WD40 inte kan lösa ihopbeckade ringar. WD40 ihop med 200 andra preparat varken löser koksen till den nivå där den sköljs bort, eller ens kommer fram till problemhärden, för problemhärden är INUTI oljeskrapringen och i ringlandet runt den. En oljetvätt som ökar kompressionen genom att lösa upp något där medlet aldrig kommer åt. Det skulle jag akta mej för. Det är lite som motordialys, det gör detsamma för din motor. Konstigt nog ska det rensa koks i oljekanaler som är återvändsgränder och det måste för att öka kompressionen tvätta loss och skölja av kokset runtom och i oljeskrapringen på runt 15 minuter med ett milt medel i oljan. Där jag manuellt utan hokus pokus får dmontera och lägga dom berörda delarna i mild syra ca 2 timmar för att lösa upp skiten. Men vad vet jag.. Kanske bara jag som inte fattar bättre om motorer. Fatta vad tid jag skulle spara om jag bara tog motortvättmedel i lite färsk ny olja värmde lösningen till 80 grader och sen bara lade problemdelarna i det badet 15 min så är då problemen väck. Nej.. Lessen att grusa förhoppningarna. Det fungerar inte så..
Håller med dig till en viss del. Men angående wd40 och läsa upp kolvringarna. Vet jag funkade på min Saab.
Drog mycket olja. Och den rök mycket vid start.
Jag gjorde wd40 metoder och den slutade faktiskt bra olja. Tro det eller ej. Hade den ett år till efter denna process. Drog Inte olja under den tiden.
Har gjort detta på en annan Saab också med samma resultat.
Så där kan jag inte hålla med dig.
Hade jag tur de två gångerna? Eller är det så att det verkligen funkar?
Låter ju intressant.Hade tidigare en 850 från -92 med skramlande ventillyftare där jag vände mig till Volvo som hade ett bra medel mot just detta som skulle slås i oljan i samband med oljebyte där man sedan körde några mil (kommer inte ihåg hur många) och där oljan sedan skulle skiftas ut igen till enbart motorolja.Efter detta alternativ var dom hydrauliska lyftarna helt tysta när det knappast var ekonomiskt riktigt att riva ner en så pass gammal motor.

Hur mycker wd40 fördelade du denna motorolja med om man skulle behöva prova i framtiden.
Googla på wd40 metoden. Finns massa.
Det är så att saab har ett vanligt fel som Är att kolvringarna har oxiderat fast så de inte tätar.
Ta loss tändstiften spruta i wd40 i alla hål ca 0,5-1dl och lys med ficklampa tills det finns så pass mycket att det flyter på kolvarna. Vänta någon timme och fyll på i de hålen som vätskan har försvunnit. Och upprepa detta tills alla håller tät.
Då kan man blåsa ut all wd40 och sedan byta olja.

Intressant! Hade bilen inne på service f&oum[…]

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]