- mån 19 aug 2013, 20:31
#780279
Det kostade inte många kronor att byta stift på verkstaden, men jag ville testa själv :) ..jag menar hur svårt kan det vara ;)
...shit så hårt de satt!!! Trodde jag skulle dö, brottades i en timme med att få loss dem. Slutsatsen av detta är att nästa gång lämnar jag in bilen, eller skaffar ett ordentligt verktyg för detta! Jag köpte en vanlig tändstiftsnyckel som har ett ledbart T-format skaft - men detta ganska fjuttiga skaft får man ingen kraft i! Totala bredden på skaftet är typ 10 cm.
Frågor :
- Är det avsiktligt att skaftet är fjuttigt just för att man inte skall dra sönder gängorna o förstöra motorblockens gängor? (med allt vad detta innebär)
- Enligt Bosch stiften så skulle de dras åt med 28nM, mig säger det ingenting om vilken kraft det är men kan man uppnå denna kraft med T-nyckeln? Jag tog i för kung o fosterland men tyckte stiftet knappt rörde sig när jag skulle dra åt dem i "slutskedet" (enligt andra forum så är det diskussioner om man verkligen behöver momentnyckel för detta eller ej - vissa säger det går utmärkt att dra på känn)
- För att få loss stiften fick jag med en stor skiftnyckel klämma fast T-nyckelns skaft o vrida runt som en hävarm, för att få loss dem, och detta fick jag göra 2 varv innan det gick att bara använda T-nyckeln - stiften måste ha dragits åt med otrolig kraft tidigare på verkstaden.
Nästa gång blir det verkstaden, det är också ett riskmoment att göra det själv, är man inte försiktig så kan man dra stiftet snett o paja gängorna. Önskar dock ändå svar på mina frågor :) Bilen rullar o låter som den skall :)
...shit så hårt de satt!!! Trodde jag skulle dö, brottades i en timme med att få loss dem. Slutsatsen av detta är att nästa gång lämnar jag in bilen, eller skaffar ett ordentligt verktyg för detta! Jag köpte en vanlig tändstiftsnyckel som har ett ledbart T-format skaft - men detta ganska fjuttiga skaft får man ingen kraft i! Totala bredden på skaftet är typ 10 cm.
Frågor :
- Är det avsiktligt att skaftet är fjuttigt just för att man inte skall dra sönder gängorna o förstöra motorblockens gängor? (med allt vad detta innebär)
- Enligt Bosch stiften så skulle de dras åt med 28nM, mig säger det ingenting om vilken kraft det är men kan man uppnå denna kraft med T-nyckeln? Jag tog i för kung o fosterland men tyckte stiftet knappt rörde sig när jag skulle dra åt dem i "slutskedet" (enligt andra forum så är det diskussioner om man verkligen behöver momentnyckel för detta eller ej - vissa säger det går utmärkt att dra på känn)
- För att få loss stiften fick jag med en stor skiftnyckel klämma fast T-nyckelns skaft o vrida runt som en hävarm, för att få loss dem, och detta fick jag göra 2 varv innan det gick att bara använda T-nyckeln - stiften måste ha dragits åt med otrolig kraft tidigare på verkstaden.
Nästa gång blir det verkstaden, det är också ett riskmoment att göra det själv, är man inte försiktig så kan man dra stiftet snett o paja gängorna. Önskar dock ändå svar på mina frågor :) Bilen rullar o låter som den skall :)