I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Jag har fått mina ventiler och säten fixade. Va en hel del som fick tas bort och ventilerna sjunk in en del i toppen. Då sa han att jag nog kan köra på 95 oktan. Det gör jag nu utan spikningar men motorn är trött vid varv över 3000 och vill inte varva mer än 3400. Kan kompressionsförhållandet blivit så dålig att motorn blivit trött ? Planade aldrig toppen. Hur mycket kan man plana den? Kan tillägga att topplockspackningen är 0.4 mm tjockare än vad den ska vara. Kom på det för sent.
Jo, lägre komp ger lägre effekt. Men att motorn inte varvar vid belastning är lite svårt att hantera som felsymptom. Vilken grad av belastning pratar man om här? Om det är så att motorn inte alls ger föväntad effekt, så tror jag inte att den lilla kompressionsförlusten är det avgörande felet, utan det är då något annat. Om det är problem med höga varvtal, men den har bottenvrid, så kan man börja titta på kamaxelställningen, ventilernas lyfthöjd (slitna lober?) och på tändläget vid högre varv. Ofta kollar man tändning vid tomgång och något lite högre varv, men centrifugalregulatorn bör ge förställning upp till ett par tusen varv och om inte tändläget hänger med så får man dåliga högvarvsegenskaper. Även tändstiften kan inverka, liksom tändspolen och kamvinkeln (om du har brytarspetsarna kvar), kondensatorn, etc...
Ok. Motorn sitter i en båt. Efter att båten planat ut så händer det inget med sista biten som finns kvar på gasreglaget. Den vill inte varva mer.
Kammen och lyftarna e bytta. Kammen står rätt. Flertalet dubbelkollar efter montage.
Brytarna är inte ställda med bladmått.
Tändstiften är från biltema. Är brunaktiga efter körning.
Förgasarengöring har gjorts 2 gånger. Rätt munstycken enligt instansat nummer. Tidigare ägare kan ju ha borrat dom. Det vet jag ju inte iofs.
Tändningen är inställd och vridit på fördelaren vid det aktuella fallet utan någon skillnad.
Kondensatorn och spolen är nya.
Startgas har sprutats in i förgasarna vid det aktuella fallet utan någon skillnad.
Synkning är gjord efter boken, dock inga klockor eller slang vid örat.
Avgaslimpan är nybyggd, dock lite mindre än orginal och rektangulär. Rektangulärt grenrör kan man säga.
Propeller är rätt.
Den bluddrar inte och är inte orolig. Den går riktigt bra. Varvar ur lätt utan belastning.

Bor för övrigt i Oskarshamn om någon känner sig peppad på att lösa problemet och behöver cash.
Aha en båt... Det är ju ett lite annorlunda belastningsfall än en bil :) Då ber jag att få modifiera mitt uttalande lite. Det du nämner tyder på rätt inställning avseende bränsle och du har provat olika tändningslägen, kammen kollad etc. Eftersom lastkurvan för en propeller jämfört med en bil är såpass annorlunda skulle jag faktiskt tro att även en liten förändring i vridmomentet vid högre varv kan ge det fenomen du nämner och den lilla förändringen kan ju mycket väl ha med tjockare packning att göra, kanske även insjunkna ventiler. Vore ju fint om du haft olika propellrar att jämföra med (eller en ställbar), men det är kanske lite överkurs.

Vad jag syftar på med olika lastfall är ju att motståndet från en bil ligger mest i trögheten (pga bilens vikt) upp till någon hysterisk fart när luftmotståndet börjar bli stort, medan en båt har ett framdrivningsmotstånd som är beroende av skrov/vatten och inte så mycket pga att båten är tung och det motståndet är det dominerande nästan från början. På en bil hade du förmodligen märkt detta bara på att den axar lite slöare, men den hade sannolikt varvat ordentligt till slut.
chemaskbg skrev:Så...har du något råd? Plana toppen och byta till tunnare packning?
Hur mycket gör tex 1 mm mellan tummen olch pekfingret i kompressionsförhållande?
Kan inte svara på detta med kompressionsförhållandet. Lite tveksam på att göra både en planing och rätt (tunnare) packning, kan bli spikningsproblem, men min expertis räcker inte riktigt ända fram. Ett renoverat topplock kanske är ett alternativ?
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]