I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av banjaluka1234
Först o främst hej på alla !

Någon som vet om lamell o tryckplatta från en 185 hk D5 passar till 163 hk D5 utan modifikationer?
Har läst att 185 hk D5 koppling är tåligare än 163 hk D5, vill bara få bekräftat så jag inte skaffar delar förgäves.

Har skaffat RICA steg 2 , 210 hk o 460nm , vridet är fruktansvär tex när man ligger i femmans växel runt 80-100 km/h o stampar för fullt
lamell slirar för en kort ögonblick o sen drar igenom med ett galet drag. Det slirar bara i femmans växel än så länge o därför vill förebygga innan det blir
värre.

Tackar på förhand, vänlig hälsning.
av Xuri
kanske kan vara värt också å kolla upp hur mycke de skiljer mellan s60R kopplingarna å dieselkopplingarna.

misstänker att s60R kopplingen orkar mer vridmoment än dieselkopplingen men är nog inte så mycke dyrare
av banjaluka1234
Xuri skrev:kanske kan vara värt också å kolla upp hur mycke de skiljer mellan s60R kopplingarna å dieselkopplingarna.

misstänker att s60R kopplingen orkar mer vridmoment än dieselkopplingen men är nog inte så mycke dyrare
Du har rätt samt inte svårt att kolla upp. Det som intresserar mig är om R-s lamell o tryckplatta passar bolt on på S60 D5 svänghjul..?
av Xuri
de har jag ingen aning om faktiskt, men de lär inte skilja speciellt mycke mellan kopplingarna tror jag inte.

Men min orginal R koppling orkar nästan 400 hästar å 600nm utan å ha en tendens till å slira å då har jag ändå awd å bra med grepp :D

vet en från gbg som körde 422hk / 650Nm på helt orginal R koppling..
av banjaluka1234
Xuri skrev:de har jag ingen aning om faktiskt, men de lär inte skilja speciellt mycke mellan kopplingarna tror jag inte.

Men min orginal R koppling orkar nästan 400 hästar å 600nm utan å ha en tendens till å slira å då har jag ändå awd å bra med grepp :D

vet en från gbg som körde 422hk / 650Nm på helt orginal R koppling..
Tackar ödmjukt för ditt svar. Kollade på bildelsbasen på R svänghjul , lamell o tryckplatta kontra D5.. svårt o se för mitt otränade öga , ser ganska likt ut men är osäker . Hade jag haft en R koppling då hade jag vettat om det passar :wink: så kan jag bara spekulera tyvärr...
av banjaluka1234
Läste på ett Engelskt forum där en person körde med stage 3 koppling från CG motorsport men upplevde den som svårkörd i vardags trafiken
( en mes säkert) o enligt honom byte han då till 850 T5 svänghjul med S60 R koppling .

Vågar man testa o se om det stämmer i verklighet ??:-/ för att inte nämna hur lätt är det o hitta T5 svänghjul , i alla fall på bildelsbasen va det big zero.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Han du läste om körde säkert med sinterkoppling. Dom kan vara lite bökiga att köra med i vardagstrafik, då dom mer eller mindre är "på" eller "av", finns inget direkt finlir i dom.
Fjädrade sinter är betydligt behagligare dock.
av Xuri
var i bromsbänken idag å vet att min org R-koppling som rullat 7000mil klarar minst 530nm i alla fall :D
DennisCA's Volvo 850 -97

Är spolarvätska brandfarlig? I praktiken[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]