I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Volov244
Tjena! Kollat runt på forumet och även sökt på google men har inte riktigt fått svar på min fråga så tänkte försöka här :)
Jag har en 240 från 88 med en b230f i. Skaffade mig en turbo, grenrör, insug med turbo spridare och en bränslebox nyligen.
Frågan är då om jag kan sätta det på min b230f och regbesikta den eller om jag måste köpa en komplett turbomotor och byta allting? Det borde ju gå tycker jag eftersom att det är ju original turbo och det från en b230ft. Besiktningen kan ju inte se någon skillnad på om det är ett b230f block jag har eller ett som har turbo original?
Jag tänkte först köpa en komplett motor då de verkade lättast men fick det här iprincip gratis så det verkade som det smartaste valet. Det verkar ju som att det bara är att åka igenom regbesiktning om man bytt till en komplett turbomotor och har slitsade skivor fram och 1031 bakaxel. Jag ska ha bilen som ett projekt i ett år och helrenovera hela bilen. Rostlaga, lacka om hela bilen, slitsade skivor runtom med bättre bromsok. Frågan är då om besiktningen märker att man är seriös och att man har ordning på grejjerna och att den då går igenom?
Detta är bara vad jag tror jag är tacksam för kommentarer och andras funderingar om detta eller om någon gjort samma sak som jag :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du får inte turbokonvertera en motor i en bil nyare än -75. Den nya motorn skall vara 100% orginal, med tillhörande avgasrening.

Dom lär knappast släppa igenom en turbokonvertad motor bara för att bilen är välvårdad - snarare tvärtom, dom blir nog mer nogranna med att kolla över allt så du inte försöker fiffla dig igenom.

edit: Jag blev ju anklagad för att ha trimmat min 945a (-92) på besikningen. Bilen var nylackad, puttsat lite i motorrummet, välstädad osv. Motorn? Helt orörd B230FB som rullat 23k mil och setat i karossen sen den lämnade bandet -91 :roll:
Dom tyckte bilen gick "för bra för att vara en gammal 940" eller vad dom nu påstod...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Volov244 skrev:Besiktningen kan ju inte se någon skillnad på om det är ett b230f block jag har eller ett som har turbo original?
Då F-blocket bör sakna hålet för oljeretur och dessutom har blockmonterad fördelare så kan det ett försök att registrera på det viset sluta med ett misslyckande. Vill du vara säker att lyckas på första försöket så lär du köpa en FT/FK och montera.

Vill man dessutom börja trimma så är ju F med sin högre grundkompression ett lite knepigare, men inte omöjligt utgångsobjekt.
av Blackline88A
Reglen från början är ju 20% Hk 10% Nm som man kan trimma. Men! Sen att kunna bevisa detta brkar göra att man falerar vid besiktning.
Sen kan man dra en rövare som jag gjorde.

Jag besikta min med blankt papper med en B23a med 88ans 2,2 sprut utan att dom ens märkte det. Så vissa gubbar där har ju ingen koll alls
Men enklast är ju att göra som Lucifer sa att ta en FK eller FT och härvan från en 240 89a eller nyare med Turbo boxar så är det i stort set plug n play :mrgreen:
DennisCA's Volvo 850 -97

Är spolarvätska brandfarlig? I praktiken[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]