I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

#749192
De flesta tänker säkert: "Inte en till tråd om att turbokonvertera en 740..."
Saken är den att jag ska turbokonvertera min 740 GL -88 just för att jag vill lära mig det riktigt istället för att sitta och läsa om att det inte är någon mening utan att istället köpa en turbomotor och sätta i.
Så, då bilen är rätt risig i chassi, kaross och dylikt tänkte jag inte lägga ut några större summor och bygga något seriöst. Mest bara för att se vad det blir för skillnad effektmässigt och som sagt för att lära mig. Idéen fick jag när jag satt och kikade lite på en snubbes projekt där det hela var ett budgetbygge och för att få lite värre effekt. Varför inte göra det på min också tänkte jag?

Tanken är att köra med grenrör & turbo från en 740 turbo, värre spridare & självklart en IC, samt lite annat smått & gott.

Nu till frågan: Har en kompis som frågade om jag ville köpa hans 531 topp och hans vx3-kam. Detta till ett rätt överkomligt pris. Så frågan är då om det är värt att köpa det och slänga på eller låta bli, och om jag ska göra det, hur kommer det påverka effekten? Och hur länge kommer det att hålla? Nu är det ju inte så att det gör något om det rasar, men vore ju kul att få köra lite i alla fall. Vad jag förstått så är stakarna på dessa motorer inte de starkaste och ger med sig rätt lätt? Någon som har koll på ungefär hur mycket dom tål?

Tackar på förhand!
#749212
531 topp och VX3 kam sitter på B230FB (940GL 91-92), och är i stortsett enda skillnaden mot en F. FB lämnar 130hk, medans F lämnar 116.
Toppen och VX3 kam är populära när man ska turbotrimma, men för en turbokonvertering känns det lite overkill. Men får du bra pris för grejorna så köp dom, kan komma till användning senare.

Hur länge det kommer hålla beror helt på körsätt, vad du laddar, skicket på motorn osv osv. Det kanske rasar efter 0.3bar, eller så kanske det håller för bortåt 0.8, rätt svårt att svara på.

Sen har du ju det lilla problemet med bränsle... När du jobbar med övertryck så kommer bränslet inte räcka till, styrenheten har ingen som helst aning om vilken blandning den ska spruta in. Med bara större spridare kommer bilen gå som ett lass skit på lägre varv, då den kommer gå på tok för fett.

Nu vet jag inte om detta funkar på volvo(bör dock göra), men på sierror är det rätt populärt att köra med ett extrasprut som styrs av tryckvakter.
Det är ett väldigt enkelt knep - man monterar önskat antal spridare på inlopsröret till insuget tillsammans med tryckvakter som öppnar på olika tryck.
T ex så kan man öppna 1-2 spridare vid 0.3 bar, ytterligare 1-2 vid 0.5 osv osv.
Ser ut som skit, men billigare än så kommer man nog inte undan :P
#749296
Skippa 531 och VX kammen om budgeten är viktig, speciellt om du bara ska använda original turbo. 531 är bra när man passerar 300hk och vx-kammen är mest tråkig. Vill man absolut byta kam och få ut något vettigt så är a-kammen alltid ett vettigt alternativ. Stakarna ska orka med den effekt du kan uppnå.
#753904
AmazonSleper skrev:Har fatta som man endast behöver förlänga kablarna till till Lmm å löda nå motstånd till spridarna? Minnet är inte pur färskt dock var några år sedan jag forska i den :lol:
Det är på modellerna som har versionen av motorstyrning som kom efter den som med stor sannolikhet sitter i TS -88's.
DennisCA's Volvo 850 -97

Är spolarvätska brandfarlig? I praktiken[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]