I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JackyT4
Tjena,
jag undrar hur man installerar en turbotrycksmätare i en s40 T4 -99?
är det några större ingrepp som skall göras? och slutligen vad allting gå på?
Användarvisningsbild
av JackyT4
ingen som kan dela med sig erfarenheter/kunskap? :oops:
Användarvisningsbild
av vetten
En turbotrycksmätare brukar vara monterad med ett T-kors mellan magnetgivaren till wg-klockan och styrboxen för turbotrycket, vet ej var den boxen är placerad på en S40 men vanligtvis nån stans under intrumentbrädan, går säkert att ta reda på, http://www.speedparts.se/ på den här länken kan du säkert få lite priser, själva inkopplingen är ju relativt enkel att utföra sen måste du ju också placera mätaren på ett snyggt sätt :) Lycka till

vetten
Användarvisningsbild
av JackyT4
tack så mkt för den informationen :D
är det någon som har bild så att jag är helt 100 på att jag inte tar fel slang?
Användarvisningsbild
av JackyT4
är det ingen som har nån bild på vilken av slangarna man kan koppla t-korset till? någon som redan kopplat det kanske som vill dela med sig bild?:oops:

tack för all hjälp
Användarvisningsbild
av vetten
Om du vet var boxen som styr turbotrycket sitter någonstans (jag vet inte var på en S40 den sitter) så brukar det bara vara en slang som går in i den så det finns inte mycket att välja mellan :shock: men en reparationsbok typ Haynes borde du kunna reda ut var den sitter :)

vetten
Användarvisningsbild
av JackyT4
aa kruxet är att jag inte vet var den finns eller hur den ser ut, min första turbo bil så jag är en nybörjare kan man säga..
plus att de sitter någon slags kåpa ovanför turbon så man ser inte såmkt kring den...

tack på förhand
Användarvisningsbild
av vetten
Skulle tro att den sitter nånstans under instrumentbrädan inne i bilen. men det måste ju finnas nån här på forumet som vet var den sitter i en S40

vetten
Användarvisningsbild
av JackyT4
citerar ur en sida:
"Laddtrycksmätaren skall kopplas in på insuget till motorn, alltså mellan gasspjället och topplocket, inte mellan turbon och gasspjället!
Kopplar man den efter turbon och innan gasspjället, kommer mätaren troligtvis att uppföra sig konstigt, som att t.ex vibrera kraftigt, eller mätaren bottnar när man släpper gas. "

Någon/några kommentarer om detta?
Användarvisningsbild
av eccy243
Jamen då är det ju enkelt! Klipp nån vakuumslang som sitter fast på insuget, dit med ett T-kors och in med laddtrycksmätaren. Klart!

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]