I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eldaria
Har en Volvo 850 T5 från 1994 byggd i Belgien.

Nyliggen hittade jag ut av att förra ägaren skrivade på mätaren.
Motorn drar väldigt mycket Olja.
Har fått förklaring att motorn "Andas"olja nar den byter temperatur vid stanning och start av motor, och desutom läcker en del olja upp til Cylindern, var det bliver förbränt.
Och att det ville va en bra ide att renovera motorn.
Detta då resten av bilen är i bra skick.

Men hörde för et tag sedan att där finns firmor som specialicerar sig i detta.
Vet nån vad det kostar att renovera en motor, eller om man byter in sin gammla motor och får en renoverad tilbaka och betala mellan skillnaden?
Vad kostar det i så fall?

Brian.
av linkan
Det kan inte var så att det helt enkelt är turbon som är slut? Min 850 T5 drog kopiösa mängder olja innan jag bytte turbon som var dålig. Bilen gick bra och turbon verkade fungera som den skulle, tryck osv. Märks väldigt bra om man kör hårt så turbon får jobba en liten stund, är du sedan förföld av ett blått avgasmoln kan du hittat svaret.
Användarvisningsbild
av eldaria
Har kollat efter Blå Rök, men har inte sett något.

Men bilen har ju mer än 60.000 Mil på nakken, så det blir nog både Turbo och Motor Renovering.
Söker fortfarande efter om det lönar sig...

Bilen är ju annars i top skick, ingen rost, förutom en liten smula vid bak skärmen, som jag har slipat ock lakkat.
Så undrar om det vore värt att fixa upp motorn så man kan få 20-30.000 mil eller mer på den.

Och annars går den ju helt fint, Har precis kört 550 Mil på 4 veckor, med 4 personer i bilen och full pakkning i Bagaget.

Åkte, Amsterdam->Köpenhamn->Kivik->Växjö->Stockholm->Helsingör->Helsingborg->Esbjerg->Amsterdam->Paris->Bryssel->Amsterdam.

Igenom Tyskland toppade jag den igen på 240km/t utan problem.
Den susar enkelt upp, även om bilen var väl pakkad.

Bara problemet är att på dom 550 Mil använde jag 6 liter olja. Även om det messt var lång körningar.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]