I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Kom att tänka på en sak. Har funderat på att byta spridare till några som kan ge lite mer än original och då jag läst en del på detta forum om att man kanske också bör uppdatera LMM-n också???
Är det så?
Min 480T har typ steg ett med hårdare WG och höjt bränsletryck och uppställd till max 1,0 mot original 0,55, enligt förra ägaren var detta gjort på ett välrenommerat företag och som jag inte kommer ihåg vilket det var.
Bilfaen går allafall som ett spjut så det är inga problem där. Men!!! Kommer det att bli bättre skjut om jag byter till större spridare?
Måste eller bör jag i så fall också byta till en annan LMM och om jag gör det, måste jag då också programera om alla andra parametrar?

Tänkte börja med att byta till SAAB gröna spridare eftersom dom tydligen har samma ohm tal som orginal, är det bara att testa sen? Kommer detta att märkas vid nästa besiktning och då tänker jag på avgasvärdena?

Många frågor där??? Jag kan/har lärt en del om turbotrim på nyare bilar nu genom åren, men vill ju gärna lägga lite mera och flera erfarenheter på kunskapslistan :-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag vet inte hur 480 fungerar, men normalt sett måste LMM anpassas efter spridare, annars blir bilen att gå fett då den kommer släppa igenom för lite luft i förhållande till spridarna.

Om du bara byter spridarna, och bilen blir att gå fett, så kommer det garanterat påverka avgasvärdena negativt. Likaså om den går magert.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Större spridare lär inte ge mer effekt. Däremot kan det vara som så att du kan behöva byta upp dig i spridarstorlek om du byter till större turbo eller höjer laddtrycket. Ska man byta upp sig i storlek på spridare så lär arealen i lmm-huset öka lika mycket som spridarna. Så om man byter till 15% större spridar så lär man öka innerdiamtern i lmm-huset så att realen ökar med 15%. Arealen räknas ut: pi * radien invändigt i lmm-huset i kvadrat
Användarvisningsbild
av vetten
Ok man tackar för detta, tror att jag börjar förstå lite av detta resonemang, så det får nog vara som det är eftersom bilen går som den gör (Skitbra)
Fick ett tips just när det gälde spridarbytet och började efter att ha läst på lite så kom det där med luften och LMM-n i min tanke och jag tror inte att jag vill testa gränserna så mycket mer om ni fattar ??:-/
Men lite klokare har jag nog blivit och vem vet? En dag så kanske jag känner för att testa just gränsen, HeHe :-O)
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]