I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag behöver göra rent mitt spjällhus (bil: S70 -00).
Har läst runt lite på nätet och kommit fram till att jag ska använda mig av rubricerad spray/rengörare.

Har nu letat runt på: OK/Q8, Preem, Statoil, Volvo, Mekonomen och Biltema utan att hitta den.
Ni som vet vad jag pratar om... var har ni köpt er spray? Var ska jag leta härnäst?

MVH
KaliZ
KaliZ skrev:Hej!

Jättebra fråga som jag får bolla ut tillbaka i forumet till dem bättre vetande.
Är ovan nämnd spray den jag söker för rengöring av spjällhus på en bensinmotor?

Tack för länken btw!!! :-)-)

//KaliZ
Det står ju att den är till bensinmotorer och spjällhusrengöring.. :wink:
Arnold skrev:Jag använde BRÄKLEEN och det funkade bra. Fick det rådet på forumet. T-röd går också sas det.
Fick bli så för mig också.
Rengjorde spjällhuset idag. 17500mil men inte mycket smuts alls. Dock verkar bilen gå lite jämnare.
Förstår inte att det lilla kunde göra skillnad, men även om det är inbillning så tackar jag och tar emot. :D

//KaliZ
KaliZ skrev:
Arnold skrev:Jag använde BRÄKLEEN och det funkade bra. Fick det rådet på forumet. T-röd går också sas det.
Fick bli så för mig också.
Rengjorde spjällhuset idag. 17500mil men inte mycket smuts alls. Dock verkar bilen gå lite jämnare.
Förstår inte att det lilla kunde göra skillnad, men även om det är inbillning så tackar jag och tar emot. :D

//KaliZ
Monterade du bort spjällhuset och rengjorde bakom själva spjället också?
Hittade beskrivning på deras hemsida.
Bruksanvisning

1. Starta bilen och låt motorn komma upp i arbetstemperatur. Stäng sedan av motorn.

2. Ta bort slangen från luftintaget.

2.1 Placerad mellan turbokompressorn/intercoolern och insugningsgrenrör (vid rengöring av insugningsrör och insugningsventiler).

2.2 Placerad framför turbon (vid rengöring av luftintaget innan turbon).

2.3 Placerad före EGR-ventilen (när du rengör EGR-ventilen), beroende på vilken del du vill rengöra.

VIKTIGT

- Spruta aldrig direkt in i eller på turbon/intercoolern.

- Vid tillämpning av JLM EGR Cleaner PRO kan motorns varvtal stiga eller sjunka och motorknackningar kan uppstå. Detta beror på tillsättningen av sprayvätskan och ändringen i luft/bränsleförhållandet.

3. Starta motorn och låt motorn gå på tomgång.

4. Skaka flaskan väl innan användning. Spraya EGR Cleanern i luftintaget i korta intervaller ca. 1-2 sekunder. När du sprayat, kan varvtalet öka eller minska; Vänta tills varvtalet har stabiliserats innan du sprutar igen.

5. Om motorns varvtal minskar under behandlingen, accelerera lite för att undvika att motorn stannar (upp till 2000 rpm).

6. Om motorns varvtal ökar eller knackningar uppstår, låt motorn gå på tomgång, rör ej gaspedalen/accelerera inte.

7. På vissa bilar är tillämpningen lättare med hjälp av det extra förlängningsröret.

8. Använd ungefär halva flaskan (ca 250 ml).

9. Sluta spraya och låt motorn gå på tomgång i några minuter.

10. Stäng av motorn och montera på slangen till insuget/luftintaget.

11. Starta motorn igen och accelerera motorn 5 till 10 gånger, överskrid inte 2500 rpm, eller kör med bilen ca 3-5 km, detta för att frigöra motorn från lösgjorda partiklar i systemet.

12. Låt motorn gå på tomgång igen åtminstone 1 minut innan du stänger av motorn.

http://www.wynnsbutiken.com/bensin-egr- ... -pro/452-0
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]