I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Svärmor's stulna bil återfanns, men när den skulle flyttas så startade den inte.. Nån idiot hade tankat bensin istället för diesel..

Så nu undrar jag hur skadligt detta är för bränslekedjan och motorn..
Kan man förvänta sig motor-ras när som helst nu?

/L
Användarvisningsbild
av falcon
Hej kul att hon fick tillbaxs bilen hel oxå hoppas jag?
jag tror att en tömning av systemet bör räcka,känner till en Seat alahamra som fick bensin istället för diesel.
den tömdes hela systemet + byte av filter sedan gick den igen exakt vad som gjordes på den vet jag ej, men det tog meken ca 3tim att få ordning på den.
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag tror insprutningspumpen kan ta stryk om bensinen har sämre smörjegenskaper än vad diesel har. Om pumpen slits onormalt och avger metallpartiklar så kan spridarna skadas ( iaf commorail). Vet inte hur själva motorn reagerar, cylindertryck, avgastemp m.m. Gissar att bränslesystemet är den känsligaste biten.
av Boden
Instämmer med föregående att insprutningspumpen kan ta stryk pga utebliven smörjning, men dagens miljödiesel är mycket "torrare" än vad den var förut så den smörjer inte lika mycket.

Du klarar dig nog om du fyller på med diesel allt eftersom bensinen förbrukas i tanken, jag har praktiserat det många gånger när jag fixat efter klantskallar.
Däremot (om du lyckas starta bilen) så kommer den gå som ett arsle i början, lukta fotogenlampa och vara svårstartad.

Pröva att bogsera igång bilen.....

Lycka till
Användarvisningsbild
av Bagar´n
Vet att Arver bil tar ca 2500.- när man tankat bensin i en diesel :lol: Råkade tanka fel en morgon efter 12timmars arbete.Var rengöring av tank och byte av filter.

Bagar´n
Eskilstuna
Användarvisningsbild
av Loner
Boden skrev: Pröva att bogsera igång bilen.....
Bilen startar ej och är en automat :roll:
så att dra igång den är ingen höjdare..

Undrade mest hur skadligt det var iom att den skall lagas efter stölden...

/L
av Boden
Då borde väl repkostnaden betalas av försäkringen??
I så fall skulle jag låta verkstan tömma bränslesystemet och byta filter.
Men jag tror inte att motorn kommer att ta skada av bensinen.
av Perra N
Går motorn igång och det är bensin i systemet kan man råka ut för en obehaglig motorrusning, eftersom bensinen antänds mycket lättare än diesel, kan du få en helt okontrollerad antändning, som kan resultera i motorras i värsta fall.
Användarvisningsbild
av Loner
Boden skrev:Då borde väl repkostnaden betalas av försäkringen??
I så fall skulle jag låta verkstan tömma bränslesystemet och byta filter.
Men jag tror inte att motorn kommer att ta skada av bensinen.
Jo men finns det minsta anledning att tro att motorn kan ta skada av detta, så skall vi försöka få bilen inlöst. den hade inte ens gått 300 mil..

/L
av Kojje
A80TD skrev:Jag tror insprutningspumpen kan ta stryk om bensinen har sämre smörjegenskaper än vad diesel har. Om pumpen slits onormalt och avger metallpartiklar så kan spridarna skadas ( iaf commorail). Vet inte hur själva motorn reagerar, cylindertryck, avgastemp m.m. Gissar att bränslesystemet är den känsligaste biten.
Exaktamundo har tankats fel i våra mercerdes 270 cdi ett antal gånger på jobbet och just det du skriver är det som tar stryk åtminstone på dom bilarna.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]