I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av offwhite
Billigaste jag funnit är den för 59:- på biltema, men den verkar inte vara mycket att hänga i granen. Förstår mig inte på skalan heller. Någon som har tips på en momentnyckel som inte är så farligt dyr?
av *pettson*
Tyvärr existerar nog inte riktigt bra men så billiga momentnycklar som för 59spänn. Tänker man på den typen som består av en stång fjäderstål med en skala så kan man tyvärr lika gärna vara utan (alltså den för 59.90.) Dom grovvisar men dom är inte så bra att dom är inom några procent exakta gång på gång. Dom berättar ju inte heller för dej när du uppnått momentet, det får du ju själv tycka till om istället.

Problemet uppstår mest i att man brukar ha en momentnyckel upp till låt säga 5-25nm och en nyckel från 25 nm och uppåt 300nm för att sen gå på grövre därifrån.
Biltemas motsvarande är 4-24nm för en femhundring eller 70-350nm för 700kr. Bägge är bra och duger åt dom flesta. Inget flashigt namn och inget att skryta med på verktygstavlan. Men dom gör sitt jobb.
Sen finns naturligtvis dom digitala som är ypperliga men då åker priset upp en tusenlapp till stycket för biltemas och vill du ha ett märke får du lägga på ett par tusenlappar stycket.

Frågan är ju först i vilken skala den ska fungera.
Nästa fråga är hur nogrann ska den vara?
Vad har du för toleranser på det du vill kontrollera?
Hur mycket ska den användas?

Dom fyra ovanstående är ju det som avgör.
av Flintskallen
Jag har biltemas 20-210NM, och den är verkligen helt perfekt med tanke på priset. men den är ett par år gammal så jag skulle gärna vilja ha dn omkalibrerad. Var gör jag detta, och till vilken kostnad?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Fin tråd detta. Jag är själv på jakt efter en lite enklare moment nyckel.
Den ska bara användas för att dra toppen på 855an, vilket jag har för mig är 20nm och 60nm.

Någon som kan rekomendera en nyckel som skulle passa till detta? Helst internetbutik, då närmaste biltema/etc ligger en bra bit bort.
av Arnold
Lucif3r skrev:Fin tråd detta. Jag är själv på jakt efter en lite enklare moment nyckel.
Den ska bara användas för att dra toppen på 855an, vilket jag har för mig är 20nm och 60nm.

Någon som kan rekomendera en nyckel som skulle passa till detta? Helst internetbutik, då närmaste biltema/etc ligger en bra bit bort.
Har du Jula i närheten så kanske detta kan vara något. Billigt men kvaliteten har jag ingen susning om.

http://www.jula.se/transport/bilverktyg ... entnyckel/

eller Conrad internetbutik

http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref=adw ... mAodfiorUw
av Lövet
Du ser att Kamasa momentnyckeln för 960:- och Biltemas för 699:- är helt identiska? Till och med klistermärket är samma :wink:

Bild
Bild
av pasi84
Har jag inte sett förut, men har biltema livstidsgaranti på sin momentnyckel samt skriftligt intyg på kalibreringen? Det har Kamasa.
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]