I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av jonte
Hej

Jag har en V70 D5 -03 (163 hk, automat) och funderar på de effektboxar som finns att köpa. De ska ge närmre 200 hk och 400 Nm! Skoj... (D)

Jag har inte funnit en enda tråd om detta ämne. Kör ni inte med dessa?

Jag undrar vad det ger körupplevelsemässigt och om ni har upplevt några problem eller nackdelar?
Är det skilnad på en analog och en digital box?
Något märke att rekomendera?

MVH

jonas :D
Användarvisningsbild
av Svahn
Hej Jonas !

Gratulerar till en mycket bra bil. Var själv på jakt efter en D5 automat men hittade ingen som passade så det blev en manuell -02á istället. Har haft den i snart ett år. Mycket trevlig bil, satt dock och surfade på Blocket för ett halvår sedan och hittade en KCR-box...... Hmmm klart att mycket vill ha mer !
Sagt och gjort. Boxen inhandlades och monterades på 5 minuter. Väl investerad tid ! Bilen blev lite piggare och framför allt mycket mer råstark.
Trodde inte att det skulle kännas så mycket för den gick ju inte dåligt innan men det känns!
Kan klart rekommendera en sådan.Mer kraft vid omkörningar och kör jag som jag gjorde innan monteringen så går den faktiskt ännu billigare,
0,58 l/mil mot 0,63 l/mil blandad körning.(kollad mot tankad volym, ej färddator). Sedan är det ju så att man gärna gasar lite mer nu...
av zenobia
Carman har ett inlägg någonstans där han inte rekommenderade trimning av dieselbilar. Var något om rengörning av något filter....
av haxpet
zenobia skrev:Carman har ett inlägg någonstans där han inte rekommenderade trimning av dieselbilar. Var något om rengörning av något filter....
Jag har för mej att det filtret bara finns på dom nyare D5:orna med 185 hästar.
Användarvisningsbild
av Brainy
Partikelfiltret som inte kunde brännas ur riktigt har jag för mig.

/Anders
Användarvisningsbild
av A80TD
Tack för infon om KCR-trimmningen. Har själv lust att göra nåt liknande. Inte för att det alls behövs, egentligen. Men när man vet att möjligheten finns och det är ett enkelt jobb att fixa, så är det väldigt svårt att få ur tankarna. Finns det fler som har trimmat, så hör gärna av er med era intryck.

Tillägg: Jag har manuell låda men för de som har den äldre automatlådan finns lite läsning här (om det nu är samma låda. Osäker.):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7414
Senast redigerad av 1 A80TD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av nickepicke_75
Partikelfiltret finns på alla dieslar from MY06. Det fungerar så att bränslemängden ökas efter 15-20 minuter, värmen stiger och partiklarna förbränns (så har jag fattat det i alla fall enligt en kille på Bosch).

Det finns en del boxar som ökar mängden bränsle lite för att få bättre förbränning, frågan är då vad som händer med temperatur, filter och rengöring? Jag har själv en 163 hästars som går att få upp till 195 hk men vill gärna veta hur partikelfiltret påverkas...

Fler idéer eller någon som hört något annat?

/Nicklas
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Carman har ett inlägg någonstans där han inte rekommenderade trimning av dieselbilar. Var något om rengörning av något filter....
kommer inte håg vad vi skrev i den tråden, men var det inte nån annan som nämde nått om particklfiltret & jag bar sa att jag inte vet om renbränningen sker som den ska när den är trimmad. jag har ingen fakta alls om trim.

det jag vet är att volvo själva inte har släpt sin 185 hk fören dom tagit frem en växel låda som håller för dom där 400Nm som den levererar.
av Tony_BRU
Kommer inte ihåg var jag läste det men i linje med det Carman säger så håller inte automatlådan för det högre vridet, det fick i alla fall mig att avstå från att trimma min automat D5:a. Tycker det räcker med det vrid som det är, även om jag förstår suget att prova, har ju chippat min 2,4 T med BSR, dock är det en manuell låda på den...

mvh
av haxpet
För ca 1 år sedan så pratade jag med en kille som har stenkoll på Volvos motorer och han sa att om man använde det trim som fans då på marknaden så försvann den där renbränningsfunktionen för partikelfiltret och filtret blev igensatt och sen var det bara nackdelar och stora kostnader när man måste byta ut det som gått sönder.

Jag vet inte hur det är idag, kanske "chiptrimmarna" har fixat så att den funktionen fortfarnade funkar.

Slänger in en fråga och hoppas att […]

Dynamiska strålkastare?

Hade tänkt mig en 2021 eller 2022. Men d&ar[…]

Då kan även jag meddela att jag nyss kl[…]

Hallå, I maj lade parkeringsvärmaren a[…]