I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av sportbilen113
#589922
Då jag köpt en V70R av årsmodell -98 FWD (manuell,2,3l) skulle jag vilja ha upp effekten till runt 350-400hk.
Vad är då bästa smidigaste sättet att göra? Vad behöver bytas ut?
Allt ska ju givetvis hålla för effekten.

Riktigt tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Ticken
#589962
Har för mig att bsr har nått kit till din bil för ca 13000kr. Där bör effekten landa runt 330hk (enligt bsr).
Sen tycker jag du ska ta en rejäl funderare om det är lämpligt att ha så mkt effekt i en framhjulsdriven bil. Det är iof inte vad tråden handlar om, men köregenskaperna kommer bli.. Lite obehagliga kan man säga.
Kolla inte bara på motoreffekten, utan kika också mot att få hållbara, och framförallt körbara hästar. Bygg bromsar och framförallt väghållning så kommer du kunna utnyttja den effekt du redan har på ett mkt roligare sätt.
Men som sagt, kolla hos BSR så är jag övertygad om att dom kan hjälpa dig.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Ticken
#589965
Skulle vilja komplettera med lite mer känner jag. Först och främst - välkommen till forumet.
Effekten då.. Om du inte tänkt att lämna bort bilen utan göra saker och ting själv så tycker jag du ska kolla mot större turbo, spridare, programvara, topparbeten.. Jag vet faktiskt inte hur underdelen svarar på den här effekten, det kan säkert någon annan svara på.
Glöm inte se över drivlinan och kika mot bättre koppling osv..

Bild


/Ticken
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#590011
För såna effekter finns det en del olika alternativ, men alla börjar med att lägga ut ungefär 20.000 på bottendelen. Det inkluderar:
*borrning av blocket
*överdimensionskolvar, standard då smidda inte behövs för effekterna du siktar på
*en riktig koppling

Vikta och balancera är något att fundera på, och har du ett dubbelmassesvänghjul så kasta det och skaffa ett stumt istället, men tänk på att du då m-å-s-t-e ha fjädrat centrum på lamellen. En del sätter i en RN-vev då dem är lättare men det märker man inte så mycket av.

Jobbar man sig vidare uppåt och utåt så kommer man till toppen. Den duger som den är, men är man inte rädd för att spendera pengar så gör en liten portning (speciellt på vagassidan) och kanske en mirafräsning att mnan har bättre förutsättningar för att ta ut effekt, få bättre register och bättre hållbarhet. Vad gäller kammarna så finns inget behov av att byta dem för att nå effekten, däremot så vill vissa ha en annan karaktär och byter ut dem. Där har man egentligen bara att välja på GLT eller bra kammar. Glt-kammarna är billiga och beprövade, men det finns riktiga turbokammar att tillgå men då lär man ut med runt 10.000 men dem ger å andra sidan bättre resultat.

Insuget som sådant kan vara som det är bara man byter till gasspjäll från en glt. Original räcker, men det finns en hel att hämta i att byta spjäll och det kostar inte så mycket heller. Sen lär man ju bestämma sig vad det gäller grenrör. Ska man köra med ett vanligt gjutet och turbo med intern wg eller om man ska bygga ett eget grenrör för fler alternativ på turbo med / utan wg och dessutom få bättre flöde. SKa man köra med gjutet så är det ju japan (-688) som gäller även om vissa hävdar att "R-grenröret" (-921) är det bästa. Grejen är den att 688 är framtaget för att vara bra, 921 togs fram för att vara billigt att tillverka.

Vad gäller turbo så finns det så många alternativ att man lär ha mer än en ett ungefärligt effektspann att gå på. Man lär ha lite koll på vilken wastegate som ska användas, om toppeffekt eller register är viktigt och vad den får kosta. Det finns liksom aggregat för allt mellan 2000 och 30.000 för effekten som nämns.

Intercoolern lär ju bytas, en vanlig modellanpassad 40-50mm duger alledes utmärkt. Bränslepump och spridare lär ju anpassas efter vad man tänkt kra med för bränsle. På bensin kan man klara sig med spridare på runt 450cc för upp till 400hk och en Walbro 255L. Ska mna däremot köra E85 så är det 630cc spridare och en bocsh bränslepump som gäller eftersom walbro i-n-t-e tål E85. Större lmm-hus krävs också och anpassas helst mot spridarna.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]