I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Danne87
Hejsan efter att ha rasat min motor med att minst 2 stakar kikar ut genom blocket är det dags att bygga ny motor som ska stoppa för ungefär 500hästar. Då till min lilla fråga går det att göra nått med ett 2,5l block som jag har liggandes? Nån med erfarenhet får gärna svara och sen tar jag gärna tips och trix för att få en så skottsäker motor som möjligt.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att bygga på ett block med 83mm borrning är en chansning om blocket är äldre än -00. Ska man ha en chans att få det att hålla har man 2 alternativ: antingen så kör man med vanliga ltt-kolvar och T5 vevstakar som är kortare. Eller så kör man med 00 R-kolvar för att få ner kompressionen. Men det finns ingen garanti för att det räcker, det finns dem som spräcker såna block redan med chipade motorer.

Ett 2 eller 2,3-litersblock är bättre ur hållbarhetssynpunkt. Annars om nu väl väldigt inne på att ha 2,5 liters bottendel så lär man kika på en botten från dem 2,5 litersmotorer som dök upp 03-04 och nyare om man vill vara på den säkra sidan att det ska hålla.

I övrigt om man ska bygga skottsäkert så krävs: pengar, bra stakar och kolvar, mer pengar, en bra mappning och gärna ett vettigt styrsystem, nämnde jag massor av pengar(?), blancerad bottendel och en gördel till blocket.
av Danne87
Marlboroman: Tack för tipset är ett äldre 2.5L block men då blir det inte det iaf, då köper jag mig ett 2,3 block och stakar och kolvar... V.E.M.S finns redan så inte så mkt mer än det och en lite kralligare turbo som behövs

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]