I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Danneman
Är det bra med öppet luftfilter eller är det mer skadligt för LMM osv?
Får man verkligen mer effekt ?
av Alminjo
Danneman skrev:Är det bra med öppet luftfilter eller är det mer skadligt för LMM osv?
Enligt K&N så får du ca 4-5% mer effekt med ett sportfilter.. :D
Användarvisningsbild
av G-kraft
Danneman skrev:Är det bra med öppet luftfilter eller är det mer skadligt för LMM osv?
Jag tycker det är mycket bättre med ett öppet filter, sport luft filter..motorn kan andas bättre och presterar bättre....men dock tycker jag att det inte ser så bra ut...som de säger , smaken som baken... :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Öppet luftfilter kan ge mer effeket om du ser till att det får kall luft utifrån (som originalboxen gör)

Om du bara sliter bort originalboxen och skruvar på öppet filter så får du in den varma luften i motorytrymmet = lägre effekt.

Öppna filter med filterolja brukar skita ner LMMen så den blir dålig med tiden.
av Pachipachihand
Precis behåll original och och gör något vettigt istället,bara dunka i ett öppet filter resulterar som tidigare talare sa :varmlufts intag, och det är ju precis det man inte vill ha.

Moddade min burk med en tratt för att pressa in mera luft i motorn,något som verkligen funkar och tillsammans med en slang ner till dimljusgrillen som suger in ännu mera kall luft:)

Bild
Användarvisningsbild
av G-kraft
VolvoB20 skrev:Öppet luftfilter kan ge mer effeket om du ser till att det får kall luft utifrån (som originalboxen gör)

Om du bara sliter bort originalboxen och skruvar på öppet filter så får du in den varma luften i motorytrymmet = lägre effekt.

Men det finns speciella insats filter som K&N gör...behöver inte vara de här runda som syns tydligt när man öppnar motorhuv....finns sådana som stoppas in i boxen som tillverkas av K&N och de ger riktigt bra effekt och gör så att motorn andas bättre....

Men det med trat,,hur gjorde du !? känner du av skillnad på bilen !?
Användarvisningsbild
av Danneman
Det vart ett " insatts-filter" från BSR. :)
Användarvisningsbild
av G-kraft
Danneman skrev:Det vart ett " insatts-filter" från BSR. :)
Syftar du på det jag skrev !? hehe finns många olika märken gällande insats filter,,men jag har endast hört gott om K&N....kostar ca 995:- och uppåt...
av Pachipachihand
G-kraft skrev:
VolvoB20 skrev:Öppet luftfilter kan ge mer effeket om du ser till att det får kall luft utifrån (som originalboxen gör)

Men det finns speciella insats filter som K&N gör...behöver inte vara de här runda som syns tydligt när man öppnar motorhuv....finns sådana som stoppas in i boxen som tillverkas av K&N och de ger riktigt bra effekt och gör så att motorn andas bättre....

Men det med trat,,hur gjorde du !? känner du av skillnad på bilen !?

märker en jkl skillnad med mina enkla små modifieringar av luftburken. Pratade med några motornördar som gissade sig på ca 15 rena hk i vinst,och det känns vill jag lova när man kommer upp i lite fart.Känns som man kör en fullturbo nu och inte en lättryckare.
av Alminjo
Pachipachihand skrev:Precis behåll original och och gör något vettigt istället,bara dunka i ett öppet filter resulterar som tidigare talare sa :varmlufts intag, och det är ju precis det man inte vill ha.

Moddade min burk med en tratt för att pressa in mera luft i motorn,något som verkligen funkar och tillsammans med en slang ner till dimljusgrillen som suger in ännu mera kall luft:)
Kan du lägga in fler bilder så man ser hur du gjort med orginalburken?

vill man ta bort orginal och fixa de själv så har ja nåra bilder här..
som bilderna visar bygger man en isolerande vägg så inte varm luft kommer till filtret... kall luft = bättre effekt :)

Bild
Bild

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]