I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Nikish
Hallå

Har lite funderingar om att trimma min v70 2,4t 00 a med ppc men den är automat . Tänkte kolla lite vad ni säger om det .

tacksam för svar
av matzen10
Jaa, det går alldeles utmärkt. Det är inte så att automatlådan tar skada av det på något annorlunda sätt än en manuell. Det beror snarare på körstilen vill jag tro.
Men för säkerhets skull så kan du ju slå en pling till firman du tänkte låta göra jobbet/firman som säljer trimmet till dig.
Lycka till och skriv gärna några rader om varför du tänkte göra det och om du gör det, hur effekten blev för dig! Det är alltid intressant.
Skriv gärna oxå om du ångrar dig, alltså varför menar jag.
Ett hett tips är att surfa runt här på forumet och titta lite på trådarna och se om det är någon med automat som redan gjort det! Jag har PPC men kör manuell. Loner vet jag oxå har trim men vet inte vad för låda han har.

Lycka till hur som helst!

M V H
---< matz
Användarvisningsbild
av Loner
matzen10 skrev:Loner vet jag oxå har trim men vet inte vad för låda han har.
Han har också manuell låda,
ärligt talat så vet jag inte heller om varken automat eller den manuella lådan är specade att klara det vird som man uppges få med PPC-trimningen. Men många åker ju omkring i trimmade T5or och det är ju samma låda i dessa men än hägre effekt.

Men hör med BSR/Autotech vad dom säger.

/L
av Nikish
Hallå . a det var det ja tänkte på om det var mer riskabelt med automat .
Jag vill ju trimma lite för o få mer effekt bara det är ju alltid skoj :D .

ska kolla runt lite nu och se vad det blir men tack för svaren iaf .

ha d fint
av EvilEd
Tjena,

Har själv en automat och kommer att trimma med PPC i sommar
innan jag åker genom Tyskland :)

Kan återkomma med rapport då om du kan vänta så länge :wink:

Förresten fick jag reda på att Hirsch Saaben har, alltså den
"fabrikstrimmade" 9-5'an med 305Hk/400Nm+, samma automatlåda
som V70N.
Det säger inte så mycket iofs. hehe... :wink:

Mvh
/ed
av jbl
Automat lådan har moment begränsning på 1:an och 2:an. Kör man med insidan och gör oljebyten i lådan så håller det ihop.

Men all service blir viktigare vid trimm och inte enbart att sköta om lådan.

Halverade service intervall rekommenderas vad allt gäller i bilen.
av pierre
Så då var det dags för mitt första inlägg på detta forum.

Har åkt med PPC i min V70 2.4T 02 automat i nästan 8000 mil. Har nu beställt en ny V70 2,4D automat (pengarna räckte inte till en D5 :cry: ).
Leverans av PPC gick snabbt och smidigt och att PPC’a bilen klarar vem som helst, till och med jag, med tummen mitt i handen fixade det enkelt.
Förändringen är högst påtaglig, i acceleration 0-100km är det inte så stor förändring på, men från 80-90 och uppåt är det bara solsken :D . I och med att jag har ”adaptiv” automat så tog det lite tid innan lådan lärt sig mitt nya körsätt och anpassade sig till den ökade effekten.
I stort sätt har jag inte stött på några större problem förutom att bilen börjat accelerera stegvis vid acceleration med 3-4000 varv efter en snabb autobahn tur. (fullgas, hastighetsmätarnålen förbi max notering :twisted: :twisted: :twisted: ). Har kollat med både BSR, Volvo och sökt på nätet men ingen verkar veta vad det beror på. Felet är känt då jag läst några inlägg om saken. Utan PPC går bilen perfekt.
Har fått ökat slitage på däck, och bromsar men det var ju väntat då Volvos hutlöst prissatta bromsskivor och klossar har tveksam kvalitet. Två uppsättningar skivor är bytta på garanti efter att klossarna korroderat fast i skivan och tagit ned sig materiel från skivan när jag startat.
Kör sedan i höstas med Biltemas skivor och Volvo original klossar utan problem.
Har inte haft några som helst problem med automaten trots den fått en tuff behandling. Service är gjort enligt förskrivet schema. Då jag inte direkt är någon eco-driver har jag inte vågat kolla bränsleförbrukningen så noga, över litern/mil drar den säkert.
Väntar nu på min nya V70 som säkert får PPC om pojkarna på BSR fixar en version för den ”nya” diesel-motorn annars får det väl bli en effektbox från KCR eller liknade.

MVH
/ Pierre
av haxpet
Den information som jag har hört är att en Automatlåda till V70N ska klara ca 440Nm. Den manuella lådan lär klara lite mer.

Men när man "chip" trimmar sin bil, om man nu gör det med PPC eller genom att byta styrchip i boxen, så ska man köra med huvudet. Med mera effekt medför ju mera slitage. Och vid oförsiktig körning så kan man nog lätt förstöra drivlinan i bilen.

Jag själv anser nog att det viktigaste när man börjar trimma sin bil är att man har en ordentlig hjulupphängning och bra bromsar. Det är alltid kul att komma upp i höga hastigheter fort, men det är minst lika viktigt att kunna stanna snabbt och säkert utan att totalförstötra bromsar och annat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
pierre skrev:Så då var det dags för mitt första inlägg på detta forum.

Har åkt med PPC i min V70 2.4T 02 automat i nästan 8000 mil. Har nu beställt en ny V70 2,4D automat (pengarna räckte inte till en D5 :cry: ).
Väntar nu på min nya V70 som säkert får PPC om pojkarna på BSR fixar en version för den ”nya” diesel-motorn annars får det väl bli en effektbox från KCR eller liknade.

MVH
/ Pierre
Hur överlever partikelfilter med PPC eller KCR-box, det verkar ju bli en snabb död för filtret om man skulle trimma. :shock:
av haxpet
VolvoB20 skrev:
pierre skrev:Så då var det dags för mitt första inlägg på detta forum.

MVH
/ Pierre
Hur överlever partikelfilter med PPC eller KCR-box, det verkar ju bli en snabb död för filtret om man skulle trimma. :shock:
Det stämmer ganska bra. dom filtren brukar inte tycka om sån här trimning.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]