I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Hej och välkommen till forumet larsen :D Hoppas du skall trivas!

Nepps, inte vad jag vet. Sen så är det dyrt att bygga om en sugis till en turbo, för att inte tala om vilken tid det tar. Nästa problem är att man med största sannolikhet kommer stöta på patrull vid regbesiktning, då det idag krävs en del intyg vid ett sånt här arbete (och dessa är inte lätta att få). För att göra en lång historia kort så är det mer lönt att köpa en färdig turbospis och montera den i bilen istället (eller byta bil). Motorer kan du bl.a. hitta via http://www.laga.se eller blocket.
av Perra N
Måste vara billigare för dig att köpa en 740 Turbo istället. Dom kostar ju inte så mycket. Om du ska bygga om din får du ju byta en hel del, samt att du får plocka av det inför varje besiktning, om du inte får igenom bygget som amatörbyggt fordon eller liknande.
av Addekarlsson
Bygger man om en -88 utan katalysator, och sätter dit en motor med katalysator så kan det gå, då endast en komponentlista behövs.
Men man måste kunna uppvisa med intyg att man tagit allt från en bil som uppfyller gllande avgaskrav då, samt att det är massor med delar man måste byta.
Databoxar, spridare, soppapumpar, lambdasond, kolkanister, Ja precis allt som har med motorstyrning att göra. Växellåda, kardan samt bakaxel måste även det komma från samma bil som övriga delar.

Du måste även byta stötdämpare/fjädrar, då turbo har kraftigare än en Gl. Bromsar likaså.

Det är alltså ett rent helvete på ren svenska att regga om ett fordon numera sen nya reglerna för ett par år sen. Bra mycket enklare och billigare att köpa en turbo.

För att få det klassat som amatörbyggt fordon krävs det att man bygger om upphängningen till exempel. Man ska alltså på ett enkelt sätt kunna uppvisa att man byggt om bilen, inte bara bytt motor. SFRO kans vara på frågor gällande amatörbyggt fordon.

Men jag skulle satsa på att köpa en turbo, inte bygga om en förgasare då det är mer strul och kostsamt än vad det är värt.

Mvh/ Adde
av larsen
Ramon skrev:Hej och välkommen till forumet larsen :D Hoppas du skall trivas!

För att göra en lång historia kort så är det mer lönt att köpa en färdig turbospis och montera den i bilen istället (eller byta bil). Motorer kan du bl.a. hitta via http://www.laga.se eller blocket.
Tack :D
Men spelar det någon roll vad man har för 740 innan då?
Räcker det isf om man byter till en turbomotor och tar med turbo och avgassystemet? Eller krävs det något mer?
Tack alla andra för svar också!
av larsen
Kommer på fler frågor..
Nu har jag hittat en turbo (se tidigare inlägg) och en motor på lokala skroten.
Denna motor är en B230ET. Spelar det någon roll om det är en ET eller FT (turbomotor också?) med tanke på växellåda och kardan, eller bakaxel osv.? Sen har motorn i fråga gått ca 35.000 mil, hur pass länge kan en sån hålla? Och passar den turbon ihop med ET motorn?

Har även tittat på två andra:
1. "Grupp A turbo, T04 , Största interna WG. Ar. 63 hus kompressor med 50mm inducer. T3 fläns."

(allt detta är grekiska för mig, men jag tänkte att ni kanske vet)

2." 850 t5-r Turboagg med vridet avgashus för att passa på 940 grenrör (även 740 mm). Med större Wg-klocka som klarar högre tryck."
av Perra N
Läs Addekarlssons inlägg!!!
av Addekarlsson
En ET har ingen katalysator medans en FT har katalysator.
Montera katalysator på en ET, och den komponentlista du behöver går itne att godkänna, eftersom ET inte finns med katalysator.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, alla delar ska komma från samma bil, inte plockas från 7845 skrotar i sverige.
Jag kanske skrev det lite luddigt, men delarna ska komma från en bil som uppfyller gällande krav på avgasrening.

Och en motor som har gått 35000 mil är i behov av renovering snart, om det inte är gjort nyligen.

Mitt råd, lägg ner planerna att bygga om en Gl till turbo, och köp en färdig bil emd turbo som redan är reggad och godkänd.
Lägg sen pengar på att trimma den istället.

Mvh/ Adde
av larsen
Men det jag är rädd för, är väl att alla TIC eller turbos förmodligen är slutkörda? Vad är det isf man ska tänka på när man tittar på bilarna? Några kända fel hos 740 TIC och Turbo?'
Trim är nog inte nödvändigt, jag klarar mig gott nog med en TIC eller Turbo som den är original.. Men det gäller att hitta en i rätt pris och rätt skick.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]