I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
När jag har en del 16V motorer över så känns det dumt att jag inte iallafall försöker bygga en hyfsat seriös turbomotor. Inför det så har jag läst på rätt mycket men det står aldrig lika på sidorna jag läst på så därför undrar jag endel.
Jag har ett block från en 90a som gått 26000mil jag tänkte utgå från efter renovering och en 88a med 40000 mil på mätaren som får donera toppen, insprut ev andra saker.

1. Har alla B234 dom starkare lagren och stakarna eller är 88an en lågfriktionsmotor?
2. Vad blir egentligen bäst/billigast för att kompsänka motorn: ta kolvar från en turbomotor och fräsa ventilspår i, köpa andra kortare vevstakar eller svarva ner originalen?
3. Finns det några delar som är bättre/starkare i 88an som t ex kolvar?
4. Varför kör i stort sett alla med en ET/FT bottendel och flyttar över enbart toppen? Finns det några större fördelar eller är det bara för att den är byggd för turbo från början?
5. Går det att köra med original insprut eller lär jag köpa större spridare?
Kommer säkert fler frågor när jag väl börjat att sätta ihop den igen men tråden finns ju kvar då med.

Som en början tänkte jag köra med originalgrejor i motorn bortsett från att den ska kompsänkas på lämpligt vis. Försöker hålla det så billigt som det går så får jag köpa nytt allt eftersom jag får råd eller att det går sönder.
Siktar väl kanske på ca 250hk som start och det borde väl resterande drivlina hålla för? Vill iallafall ha en lite roligare motor som är hyfsat hållbar.
Turbo får vi se vad det blir för det beror väl mest på vad jag kan få tag på. Jag har en KKK k04 liggande men den är nog i minsta laget. Funderar på att hänga i den på 88an och experimentera med i vinter och se hur den blir med lite laddtryck och orörd motor och insprut.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
1: 16V har alltid stora lagren.

2: Billigast är att fundera ut om man ens behöver kompsänka. Det är många som kompsänker totalt i onödan. Behovet av kompsänkning beror på tänkt effekt, motorstyrning, bränsle och hur man gör med mappning. Köpa kortare stakar bör man undvika, dels för att det kostar för mycket och dels för att man vill ha så långa vevstakar som möjligt. Svarva kolvarna bör vara en bästa budgetlösningen. Visst kan man köra med dubbla packningar också, men det är nåt som ska ses som absolut sista utvägen.

3: Nej. Enda som är bättre på dem tidiga 16V är insuget.

4: För att dem har en 8V i bilen från början och vill ha 16V i jakt på mer effekt och då spara dem flesta den botten dem har och bara köper en topp och gör dem nödvändiga modifieringar på bottendelen för att det ska funka.

5: Större spridare kommer du defintivt att behöva. Original sprut / tändning som sådant kan man ju köra med, men vill man ha den att gå riktigt så lär man mappa om.

250hk är farligt med original drivlina. Dels för kopplingen, och skulel den hålla så får man räkna med kort livslängd för växellådan.
Användarvisningsbild
av päpplet
Ok så då kanske det räcker med att köpa större spridare och köra på E85 så borde den inte spika om jag inte ställer på turbon för mycket. Med högre komp borde man väl få ut mer effekt med mindre laddtryck än i en kompsänkt motor och framför allt få bättre bottenvrid när turbon inte laddar? Bättre insprutning blir nog ett senare kapitel.

Jag har aldrig hållit på med turbomotorer förut men nånstans lär man ju börja :lol:
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Framförallt får man ett helt annat bottenvrid. Men visst ökar ju effekten med. Och man behöver inte lika högt tryck, men å andra sidan blir ju tändningen mycket viktigare eftersom man får se upp lite med förbränningstrycket. Det är ju säkrare att kompsänka, men det är roligare om man inte gör det.
Användarvisningsbild
av päpplet
jo jag har ju sett "stövarns "B230A förgasarturbo med en helt oöppnad motor med 30000 mil på youtube som presterar 300hk+ så om man vet vad man gör är det ju ingen fara. Däremot så har jag aldrig hört en motor spika så jag vet hur det låter (är van med alla möjliga missljud i bilar med 40k mil på mätaren annars :lol: ) men jag har ju en motor att exprimentera med innan.
Kan toppen ta stryk av spikningar? Annars var det ju skit samma om 88a motorn spikade sönder
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Oftast så är det kolvarna (framförallt) och toppackningen som tar mest stryk om det spikar, Visst kan toppen ta stryk med, men det är ingen större risk. Och du både hör och känner om det spikar.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]