I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Chrippa
Ja det ligger till så att min kompis nyss fått sina föräldrars gammla 240. Själv vet jag inte så mycket om Volvos men han säger att det är den sista av dom 240 som gjordes och att det är modell sport, eller vad man ska säga. Bilen är helt original och i bra skick. Han vill nu ha lite extra kraft i bilen så den blir roligare att köra. Vi har ganska snål budget men vi har rätt bra me tid att bli färdiga med bilen. Finns det något som är ett självklart första ingrepp för att få den att gå bättre? Dvs vad är lättats o billigt, samt ett måste för att den ska gå bättre?

Vore bra att få veta vad sakerna kostar o vart det finns att köpa! Tack
av Addekarlsson
Att trimma en sugmotor är dyrt. Räkna med ca 300 kr per hk på en sugmotor. Att jämföra med ca 100 kr per hk på en turbo. (generella belopp, kan variera mellan olika motortyper)
Ta en funderare på det, och återkom sen med lite mer info om vad det är för motor i bilen och så.
240 finns ju trots allt med ett gäng olika motorer. :D

Mvh/ Adde
av Chrippa
Motorn på bilen är en (b23) v4 på 2.3 liter
någon som har tipps på vad som bör skaffas? va skulle de kosta me turbo?
av Chrippa
Hittade ett "turbokit" på blocket. R-sport förgasare, insug och tryckbox. Komplett turbo med grenrör. Pris: Runt 2500:-. Verkar inte så farligt dyrt ju. är detta något som är vettigt att börja med? vad blir då step 2? finns mer pengar att leka av på trim!
av Addekarlsson
Att bygga om till turbo är tidskrävande samt kostsamt. Sen bör man kolla så man får bilen genom en regbesiktning, vilket i dagens läge är mycket svårt. Det krävs en amssa olika intyg för en regbesiktning, och dessa intyg är inte lätta att få.
Jag skulle rekomendera att ni köper en färdig turbo, och trimmar lite på den istället.
Då spar ni både en massa tid och minst lika mycket pengar.

Mvh/ Adde
av Chrippa
Nu är det så att bilen inte går att få såld, ingen som vill ha den. Han fick den gratis, och den behöver inte va körduglig fören om sådär 1.5år. Så tid finns. Tips om trimning o dyligt uppskattas!
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Du sa att det är en av de sista 240 som gjordes, borde vara -92 eller -93 då?
av Perra N
Om ni ska turbokonvertera, bygg i såfall på en insprutare, och inte en förgasare. Ni kan köpa en komplett turbospis för några tusingar. Dock får ni ju byta kabelstam och mycket annat med.
Håller med föregående om att det är billigare att köpa en turbobil från början istället.
av Chrippa
Fastmoving? skrev:Du sa att det är en av de sista 240 som gjordes, borde vara -92 eller -93 då?
Det ka nog stämma, ser ganska fräsh ut, förutom en lite bleknad lack.

Men nu är det så, att det är denna bilen vi har att leka med, den blir verkligen inte såld. + att vi fick bilen helt gratis!
Själv tycker jag att det är riktigt kul att skruva med bilar, har dock inte hållt på me turbos innan, men någon gång måste va den första, har lätt för att lära så de ska inte va några problem. Har lite kontakter som kan bidra med smått o gått. Vad kan hela kalaset landa på? Me turboshit, insprutning, kabelstam och det där "andra". Bara att projektet blir ju som ett litet äventyr. Slit och tidsfördriv i verkstaden är välkommet!
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]