I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Jag har en volvo 940 Turbo -93 som just nu ligger på 164hk. Jag har nu märkt att turbon är i dåligt skick och tänkte i samband med bytet fixa mig en större turbo. Vad är det då jag behöver göra mer än att bara byta själva aggregatet? Och vilket passar bäst just för den prestandan jag vill uppnå?
Mitt mål är att hamna på 300-320hk. Tack på förhand.
Vad gäller turbo så är väl 19T ett vettigt val. Sen är det större spridare och lmm-hus som behövs. Vettiga chip behövs såklart samt en vettig kamaxel. Uppgradering av intercooler och bränslepump(ar) är absolut inte fel. Bättre koppling och kanske växellåda om du har M46 lär också skaffas.

Sen beror ju exakt komponentval på budget, mål och användningområde samt utvecklingspotential.
Okej! Det får kosta vad det kosta vill. Jag tänkte att jag ska få en bil att vara rolig att köra med och samtidigt hålla den fräsch och då kan det ju vara värt att lägga ut pengar på den.
Du säger att en vettig kamaxel är nödvändigt. Vad rekommenderar du för kamaxel då? Har fått hört att vx-kammen är en bra att använda, kan det stämma?
Jo koppling antog jag att jag skulle få byta.
Angående lådan så har jag m90lådan.
VX och VX3 framförallt används ofta och funkar bra om man vill hålla sig till originalslipningar. En sak som måste nämnas att det säljs en hel del vx/vx3 som egentligen är A, M, och i bästa fall V kammar som stämplats om. Vill man så erbjuder ju eftermarknaden speciella turbokammar som ger bättre resultat, till exempel KG2T eller Enem V15 Turbo. Kostar mer såklart, men är väl investerade pengar.
OK. Hittade nu på KG Trimning just KG2T axeln. Den är ju inte speciellt dyr om man jämför ändå, den kostar 2595kr. Om det är den som är en av de bästa så är det förmodligen värt pengarna.
Men nu tänkte jag på det här med spridare och större lmm-hus. Hur mycket större bör respektive vara? Tack för hjälpen förresten!
En bra kam gör enorm skillnad, och tar man steget och köper en riktig så ångrar man sig inte. Sen är det aldrig fel att komplettera med ett ställbart kamdrev.

De flesta köra med 3" lmmhus från 16V eller 960 (72mm invändigt) och gröna s60/v70r (465cc, kallas även 968 efter de 3 sista siffrorna i artikelnumret) spridare. Finns annars liknande högohmiga på runt 440cc om man kollar runt på annonser om man inte hittar 968or.

Ser att jag missat 2 saker tidigare här: Dels avgassystem som ju lär bytas hela vägen. 3" downpipe är ju ett krav, sen är det antingen 2,5 eller 3" efter katalysatorn beroende på vad man vill ha för ljudnivå och vridmoment.
Dels så är det toppen. Den 530 du har nu duger för effekten du siktar på, men många byter till en 531:a istället då den ger en viss ökning direkt. Jämför man resultatet så fåt man lite mer effekt med 531:a, men även en toppigare karaktär.
Nu är jag väldigt sen med att skriva ett nytt inlägg här, men nu har jag mer eller mindre alla grejjer som behövs etc. Nu tänkte jag angående kopplingen, vad är det som behövs göra med den? Du nämnde tidigare att en förstärkt koppling lär behövas. Men vilken förstärkning rekommenderas? MvH
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]