I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av 1surface
Hej tänkte montera en ställbar intern wastegateklocka på en volov 940 ltt med bränsle chip.
Frågan är hur ställer jag in wastegateklockan? som jag förstått det så avgör längden på pinnen hur högt laddtrycket blir. Desto kortare pinnen är, desto längre tid tar det för avgasluckan att öppna right?

Har laddtrycksmätare i bilen men tar ju lite tid att sätt på wastegateklockan och på så sätt testa sig fram. Finns det något sätt att ta reda på hur mycket wastegateklockan laddar? tex. 0-2bar så slår man ut det på antal varv så tex. ett varv blir 0,20bar etc.

tack på förhand
av 1surface
Marlboroman skrev:Desto kortare man gör "pinnen" desto högre blir laddtrycket. Och trycket ändras inte lika mycjet för varke varv, så man måste prova sig fram.
Okej, var lite det jag befarade. Ska jag gå ut och börja testa med det samma
Användarvisningsbild
av Ticken
Annars är ju ett vettigt tips såhär att vad du vill göra är att få staget att öppna "segare", dvs att det krävs mer ladd för att wasten ska öppna och släppa igenom avgaserna.
Så, ta en lämplig fjäder och fäst på staget och sätt tex mot nån balk eller nått och provkör, gjorde det på en 740turbo jag hade och höjde laddtrycket från ca 0,5 till 0,9..

/Ticken

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]