I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mike_bike
TJA ny på forumet

Har en v70 2,5T 05:a funderar på att chippa den någon som har erfarenhat av detta och någon som kan rekomendera något....

Tack på förhand.
av Kojje
Rekomenderar PPC från BSR så kan du kan du programera om styrboxen som du vill orginal eller trimmad.
Är det så att du funderar på större trim med turbouppgardering mm. så rekomenderar jag Autotech motor tveklöst.
Användarvisningsbild
av Loner
Välkommen hit!

Jag har "PPC-chippat" min 2.4T -02 ifall du undrar nått så finns jag här titt som tätt.

/L
av CurrentHill
Loner skrev:Välkommen hit!

Jag har "PPC-chippat" min 2.4T -02 ifall du undrar nått så finns jag här titt som tätt.

/L
Då kanske man kan smita in med en fråga ;)

Jag har en V70 2.5T AWD -05. Köpte den vid förra årsskiftet vilket betyder att jag har ett års garanti kvar. Därefter hade jag nog tänkt köpa mig ett PPC-trim. De flesta jag har pratat med verkar nöjda med det till just 2.5T:n.

Men hur går det vid servicar? Om man avinstallerar trimmet innan man lämnar in den, märker verkstaden något då? Tänkte närmast på andrahandsvärdet vid eventuell inbytesaffär. Har tidigare erfarenhet av att de är mäkta duktiga på att sänka inbytespriset om man bevisligen har haft bilen trimmad.

Mvh/CH
Användarvisningsbild
av Loner
CurrentHill skrev: Men hur går det vid servicar? Om man avinstallerar trimmet innan man lämnar in den, märker verkstaden något då? Tänkte närmast på andrahandsvärdet vid eventuell inbytesaffär. Har tidigare erfarenhet av att de är mäkta duktiga på att sänka inbytespriset om man bevisligen har haft bilen trimmad.

Mvh/CH
Tror inte dom tittar nått på "motorprogrammet" vid en vanlig service, men vill du vara på den säkra sidan så är det ju bara att lägga i originalprogrammet innan servicen, det är ju busenkelt med PPC.

Sen tror jag inte att dom ens kan se att den är trimmad om dom inte kör en "verify" eller liknande mot originalprogrammet.

/L
av CurrentHill
Loner skrev:
CurrentHill skrev: Men hur går det vid servicar? Om man avinstallerar trimmet innan man lämnar in den, märker verkstaden något då? Tänkte närmast på andrahandsvärdet vid eventuell inbytesaffär. Har tidigare erfarenhet av att de är mäkta duktiga på att sänka inbytespriset om man bevisligen har haft bilen trimmad.

Mvh/CH
Tror inte dom tittar nått på "motorprogrammet" vid en vanlig service, men vill du vara på den säkra sidan så är det ju bara att lägga i originalprogrammet innan servicen, det är ju busenkelt med PPC.

Sen tror jag inte att dom ens kan se att den är trimmad om dom inte kör en "verify" eller liknande mot originalprogrammet.

/L
Okej, du bör väl ha genomgått ett antal servicar vid det här laget. Och ingen verkstad har reagerat och sagt något om att den är trimmad?

Mvh/CH
av Stefan Palm
Sen så har väl ett motorgarantiprogram som tar över tillverkarens garantier på den delen?
Användarvisningsbild
av Loner
CurrentHill skrev: Okej, du bör väl ha genomgått ett antal servicar vid det här laget. Och ingen verkstad har reagerat och sagt något om att den är trimmad?

Mvh/CH
Nä, jag har inte hunnit med nån service än, "bara" kört 1600 mil sen jag köpte den i april. Dock har jag varit in och fått ny mjukvara till backspeglarna.

/L
av CurrentHill
Loner skrev:
CurrentHill skrev: Okej, du bör väl ha genomgått ett antal servicar vid det här laget. Och ingen verkstad har reagerat och sagt något om att den är trimmad?

Mvh/CH
Nä, jag har inte hunnit med nån service än, "bara" kört 1600 mil sen jag köpte den i april. Dock har jag varit in och fått ny mjukvara till backspeglarna.

/L
Hehe... ett sånt uttalande hade nog orsakat huvudbry hos de flesta för inte så många år sedan. :D

Mvh/CH
Användarvisningsbild
av turbomaniac
Jag har ppc trimmat min s40n t5 hos autotech och haft den inne på service hos volvo brandt, utan att lägga tillbaks orginal programvara, och dom sa iaf inte ett ljud om att den var trimmad.

Nu har bilen vart in på säkning med H&a[…]

Hann äntligen att montera tillbaka locket av […]

Får tillbaka bilen idag och skall frå[…]

Sensorring bak Volvo V40

*Problemet löet* Hade tur som en tokig och hi[…]