I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av stenkilsson
#19291
Hittade detta forum idag, trevligt ställe ju!

har läst o hört från olika ställen att det skulle vara väldigt enkelt att konvertera sin 140 hk version till 170hk-versionen. Så pass lätt att med en verkstadsdator ansluten skulle man i princip bara behöva klicka i rutan 170 hk istället för den ikryssade 140 hk-rutan.

Någon som vet hurvida detta stämmer o var man isf kan få det gjort?

vet att vridet inte blir bättre med 170 hk-versionen, utan bara toppeffekten, vilket är just va jag tycker saknas lite i min, så vore perfekt.

tacksam för svar! Mvh Johan

Hej och välkommen till forumet stenkilsson :D Flyttade din tråd till trimavdelningen...
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Loner
#19293
stenkilsson skrev:har läst o hört från olika ställen att det skulle vara väldigt enkelt att konvertera sin 140 hk version till 170hk-versionen. Så pass lätt att med en verkstadsdator ansluten skulle man i princip bara behöva klicka i rutan 170 hk istället för den ikryssade 140 hk-rutan.
!40 och 170hk motorerna är samma motorer, det är styrprogrammet som skiljer dem åt.

BSR säljer t.ex en PPC-dosa för 4900:- som du själv pluggar in och läser ner nu mjukvarta till motorn:
http://www.bsrab.se/products/n33/t518/

BSR brukar redovisa glädjesiffror, så 188hk kan vara i överkant :roll:

/L
av stenkilsson
#19312
Loner skrev: BSR säljer t.ex en PPC-dosa för 4900:- som du själv pluggar in och läser ner nu mjukvarta till motorn:
http://www.bsrab.se/products/n33/t518/
/L
måste väl gå o göra på billigare vis om det nu bara en mjukvaru-konfiguration?

Kan inte volvoverkstaden göra det mot en liten slant mån tro?

/Johan
av Teemu
#19318
hört något om att Volvo verkstäderna inte gör det pga att du ändrar bilens effekt och skall väl därmed egentligen göra en ny reg.besiktning. För mig att det var något sådant... Finns ett flertal firmor som däremot gärna hjälper till, men prislappen brukar hamna uppemot 5000kr. Tycker också att det är hutlöst för lite ettor och nollor. PPC-dosan "gifter" sig dessutom med bilen. Skall du sälja bilen = bye bye ppc-dosan
Användarvisningsbild
av Loner
#19322
stenkilsson skrev: måste väl gå o göra på billigare vis om det nu bara en mjukvaru-konfiguration?

Kan inte volvoverkstaden göra det mot en liten slant mån tro?

/Johan
Bara o bara, det är ju hela delar av mjukvaran för motorn som byts.
Tur du inte åker turbo då, för då kostar en PPC 7900.

Volvo gör det inte, utan dom säljer antingen 140 eller 170 hk bilar!.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
#19335
volvo kan inte köra det om dom ens vile ! Mjukvaran fins lixom inte att köpa.

alla mjukvaror man köper oavsett vad det är till en bil, är låsta til bilens schassi nummer, så man kan inte tanka vad man vill hur som helst.

eftersom det är olagligt att göra detta så har volvo inte tagit fram en mjukvara som går att köpa.
av andezon
#19457
Problemet för en volvoverkstad med att gör en uppgradering från 140 till 170 hk är att det inte går. När man kopplat upp bilen och ska beställa ny mjukvara kolla datorn av mot volvos server vital vad det är för motor i bilen och skickar därefter ner "rätt" mjukvara i bilen men om du känner någon på volvo som vill och har tillgång till att ändra i vital så att din bil står som en 170 hästare kommer det att bli en 170 hästare nästa gång man tankar om ecm...

Problemet är att det är nästan osanolikt att få någon att ändra i vital... :lol:
av stenkilsson
#19459
andezon skrev: Problemet är att det är nästan osanolikt att få någon att ändra i vital... :lol:
intressant... Ska iaf höra mig för.. har några volvo-folk i bekantskapskretsen.

Tack för alla svar so far!

/Mvh Johan
av KuLLeN
#42483
vad tror ni om ett itsfun.nu chip?

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]