I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knutte2
Hej!

En kompis till mig som har en V40 2.0T klippte en slang i motorrummet och satte på ett T-kors och fick betydlig bättre effekt i motorn. Det fanns 3 slangar intill varandra och det var den gula som fick ett T-kors. Går detta även att göra på en XC90 T6 och framför allt, är det skadligt för motorn/turbon?

MVH

Flyttad till rätt avdelning.
Mvh Ramon /Admin
Användarvisningsbild
av Pajtor
Man lurar turbon att ladda mycket mer än vad motorn är avsedd för. Tyvärr är programvaran i 2.0T inte gjord för att klara av detta och minst två motorhaverier har hänt inom S & V 40 Klubben p.g.a. detta tillvägagångssätt.

visst funkar det att pysa, men det är inte riskfritt. o ju mer du pyser, desto större risk är det. skjuter motorn, så ska du veta att de inte e gratis o köpa en ny.

Jag personligen hade aldrig vågat, då de kan kosta mer än vad det smakar.

Spara istället till en ny programvara(chip) så får du fler hästar (annars pyser du alldeles för mkt!!) + en programvara som är anpassad för det ökade trycket.

De flesta här trimmar sina bilar på antingen http://www.bsrab.se eller http://www.atechmotor.com

Vet inte om dom har till XC90 T6, men du kan titta och se, eller lättast är nog ringa och höra
Användarvisningsbild
av Knutte2
Stort tack för svaret. Då kommer jag inte att klippa den slangen... Blir eventuellt ett trimchip i stället

MVH Henke
Användarvisningsbild
av _Rick_
Det är ju inte bara turbotrycket man skall öka. Utan få tändkurvor och bränsle/luftblandningen rätt med

Så lyssna på folket :) har man råd att motorn går åt fanders så kan man pystrimma ;)

Som titel beskriver låg på en skogsv[…]

blir man 3 eller 4 så rekommenderar jag V90/[…]

Finns det ingen slangstump som hänger lö[…]

Ser nästan ut som att automatxhoken har k&aum[…]