I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av zoran
Jag blir lite förvirrad här med min nya PPC.

Jag har, efter att ha trimmat bilen med den, uppdaterat min PPC via internet. Läser jag manualen så säger den att "jag får uppdaterad programvara till min bil" när jag uppdaterar via internet. Med andra ord, så bör jag trimma bilen igen efter uppdateringen? Eller ska jag återställa den till original först och SEN trimma den igen? Den här biten saknas i manualen.

Någon som vet?
av zoran
Det har jag visserligen redan gjort, men nu har de stängt så de lär inte svara förän tidigast måndag. Därför var jag nyfiken ifall någon här visste.
av zoran
Just for the record, så svarade BSR igår (på en söndag), och berättade att det gick fint att trimma bilen igen utan att återställa den till original. Nu är det gjort. Nu vet jag inte om det är placebo eller inte, men det känns som den går ännu bättre nu. Jag tyckte nästan att den gick lite hackigt med första versionen, och med "lite" menar jag, det kändes som det en smula. Vid kraftig acceleration, vid ca 4000 varv, där den förr brukade dö, så kom det en plötslig skjuts med gamla programvaran. Med den nya programvaran känns accelerationen mer jämn och nästan kraftigare.

Sen är det skitsvårt att säga exakt. Bara fulltank-ej-fulltank kan göra skillnad. Läste någonstans att man ska köra 30 mil innan mappen "sätter sig" och all effekt kommer till sin rätt, så jag vet inte. Men men... livet är underbart, och framdäck jävligt kortlivade. :)
av zoran
Ja, :).

Jag hade en liten race med saab 2.0t bsr steg 1. 0-70 sticker han för en hel billängd, (troligtvis pga. momentspärr på min automat på 1-an och 2-an), men när jag väl kommer då är det en brutal förnedring som gäller för saaben :). Min v70 har förvandlats till ett lok :). Underbart.. underbart...
av zoran
Nu vorde det skoj naturligtvis att jämföra. Om det finns någon i Motala eller omnejd med en V70N 2.5T eller T5, med eller utan geartronic-låda, får ni gärna skicka ett PM för att ses o jämföra lite. (Jämföra är ett lagligt och icke-iögonfallande ord som betyder rejsa galet :))
Användarvisningsbild
av Ticken
hehe zoran, rolig läsning.

tyvärr har jag ingen V70, inte ens i närheten.

men hade jag det, ja jävlar. då hade jag... jämfört.. som bara fan.

/Ticken
av Travolta
dieselmagnus skrev:Kul att jämföra en 2.0t mot en 2.4t eller 2.5t. :shock: Klart att du tar saaben eftersom du har större cylindervolym och behöver varv för att få fart på skutan.
Är det inte antalet hästar (och vikten såklart) som avgör? Finns väl mängder med mindre motorer som drar en Volvo 2,5T i alla typer av hastigheter?

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]

Vad har du för felkod? Vem har gjort jobbet,[…]

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]