I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Pappaharding
Har funderat lite kring trim och skulle att någon klargör för mig hur det fungerar ang trim!
Har en V70 2.4 140 -01. Jag går nu i tankarna på att trimma motorn till 170 (eller 188 som jag läst i olika trådar) och undrar nu över följande saker: Beställer man trimsaterna över nätet eller lämnar man bilen på någon verkstad?
Stämmer det oxå att bilen blir bensinsnålare med trimsats installerad? Om man trimmar motorn, kommer det slita extra på den eller? För jag tror mig ha läst att 140 och 170 hästarna inte skulle skilja sig åt i motorerna!

Mvh Pappaharding
Användarvisningsbild
av wissel
Hej. Välkommen till Forumet.
Lite tips kommer här:
http://sv.bsr.se/products/ppc/programming/
tror inte det är någon större slitagerisk på dom 30 40 hk det gäller, det sitter ju samma grejer i en 170 hk som i en 140 hk. Körstilen bestämme säkert mest.
Lycka till :-)-)
av Pappaharding
Ok, nu vet jag lite mer! verkar helt klart enkelt att göra själv! Nu till den mer intressanta frågan: Kommer jag märka någon skillnad? Jag har ju ingen turbo. Vad tror ni? Självklart så inser jag ju att jag inte kommer få en räserbil!
Användarvisningsbild
av wissel
Min förra V70 var en 140 hk, JO det är skillnad. REJÄLT till och med både i accs och dragvilligheten, drar Husvagn på sommaren. Klart mycket piggare. :-)-)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Flyttad till Motorrenovering och trimning
av Pappaharding
Nu känner man sig ju onekligen sugen på att pumpa kraft till motorn!!! Nåja får tänka över det lite, kostar ju trots allt 4-5000kr! Pengar som känns när frugan går hemma med ungarna!
av stråle
Jag vände mig till It´s fun i göteborg. Fick lämna bilen där men det var fixat på två timmar
Min bil är en V70 -00 140 hk. kännde en väldig skillnad både acc och vrid samt att den drar mindre bensin..
På min bil har jag även öppet filter och 2,5 tums avgas..
av Pappaharding
stråle skrev:Jag vände mig till It´s fun i göteborg. Fick lämna bilen där men det var fixat på två timmar
Min bil är en V70 -00 140 hk. kännde en väldig skillnad både acc och vrid samt att den drar mindre bensin..
På min bil har jag även öppet filter och 2,5 tums avgas..

Hur mycket fick du pröjsa för kalaset?
av johan62
Har själv fått min 2,4t trimmad från 200 till 235hk det blev en märkbar skillnad mkt bättre vrid och acc.Och bränsleförbrukningen blev lägre vid normal körning. :D
Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]